Des del seu llançament el 2010 hem seguit amb molt d’interés la trajectòria i creixement d’Instagram. Inicialment, una app més que a través de “filtres” ens permetia a tos jugar a ser fotògrafs amb el móbil a la mà, ha sabut esdevenir una autèntica comunitat i xarxa social de ple dret, fins al punt de la seva adquisició per part de Facebook ara fa dos anys.
Hi ha usuaris de tota mena i de totes les edats, des de fotògrafs professionals que mostren el seu art fins a adolescents que interactuen amb les amigues a través de les coses que els criden l’atenció. Un tipus d’usuari creixent però, són les empreses. Per a negocis on la imatge és important o en que la seva promesa “entra pels ulls”, pot ser un canal fantàstic per comunicar i estar present en el dia a dia (i els timelines) dels clients, reals, potencials i futurs.
Tot i això, i el fet que Instagram ha començat a oferir propostes a les empreses que en volen fer us comercial a través de publicitat de pagament, publicacions esponsoritzades i simlar… no és una eina molt convenient de gestionar des del punt de vista de l’empresa. Fins i tot a través de Hootsuite o plataformes similars no es poden fer moltes coses a Instagram com ara publicar fotos des de l’escriptori de l’ordinador (només es pot publicar des de l’app al móbil) o programar-les per un altre moment (hi ha eines de pagament no oficials per a fer-ho, en parlarem en un article més endavant).
Aquí us portem un petit recull d’eines que val la pena tenir en compte i que poden facilitar-nos una mica la vida:
Des de fa un temps la versió web d’Instagram ens permet fer “log in” amb el nostre usuari i utilitzar-ho des del nostre escriptori. El que hi veiem és una versió adaptada de l’app, amb el nostre timeline i visualitzacions de fotos publicades on podem comentar i fer “likes”. No ens permet publicar imatges ni veure les publicacions més populars ni seguir etiquetes, però si que hi podem trobar, per a cada usuari un enllaç únic al nostre perfil amb totes les fotos publicades i una capçalera dinàmica amb les més populars, molt atractiu i útil per enllaçar des dels nostres canals online.
2. Iconosquare
Un altre panell de control a través de la web, abans anomenat “Statigram”, que ofereix solucions molt més eficients al usuaris d’empresa o simplement a qui es prengui seriosament el seu ús de la xarxa. A banda de fer “likes ” i comentaris, podem visualitzar amb una mirada ràpida i diverses imatges per pàgina el nostre timeline, likes, seguidors i seguits i gestionar-los des d’allà. També podem seguir fàcilment una etiqueta (molt pràctic si teniu una #etiqueta per la vostra marca) i veure estadístiques detallades de les nostre publicacions, interaccions amb altres usuaris i evolució.
3. Repost (iOS & Android – gratis)
Una funcionalitat que moltes empreses (i usuaris) trobem a faltar a Instagram és la capacitat de compartir les publicacions d’altres al teu propi canal. Per exemple, “re-instagramejar” les fotografies del teu producte que els teus clients hagin compartit. Aquesta app (i diverses de similars) et permet guardar-ne una copia per tal de compartir-la però hi afegeix una indicació de que l’autor és algú altre i li dóna crèdit. Per seguir amb bona etiqueta convindria mencionar l’usuari quan la compartim i així tenim contingut interessant i rellevant per al nostre canal mentre posem l’atenció als nostres usuaris més “fans”.
4. Search & Like (iOS – gratis)
Per a una funció específica com cercar fotos a Instagram a partir d’una paraula clau i fàcilment fer “m’agrada” tenim aquesta app per iOS “made in Catalunya”. Molt pràctic per exemple si el que voleu és agraïr als usuaris mencions de la marca o estar a l’aguaït d’aquells temes que són afins al vostre públic objectiu.
5. Tags for likes (iOS & Android – gratis)
Una de les funcions que funciona millor a l’hora de fer crèixer la nostra audiència a Instagram és saber quines etiquetes utilitzar a cada fotografia i utilitzar-ne unes quantes i rellevants (sense passar-nos!). Aquesta app ens proposa un directori d’etiquetes populars per temàtiques (moda, gastronomia, esport, viatges…) que podem sel·leccionar i copiar-enganxar fàcilment sense necessitat d’escriure-les una per una. La majoria d’etiquetes són en anglès però les podem combinar amb d’altres en la llengüa del nostre públic objectiu i fins i tot guardar la nostra pròpia col·lecció d’etiquetes per publicar a cada fotografia fàcilment.
6. MyCommenter (iOS – 1,99€)
Imaginem que tenim molt d’èxit amb la nostra estratègia d’Instagram. Que pengem una imatge d’un nou producte que ens acaba d’arribar i de sobe tenim dotzenes de missatges pregunatant-nos tota mena de detalls: el preu, on trobar-lo, quines talles, colors… El problema d’Instagram és que l’eina per respondre als missatges és molt poc automatitzada, ens obliga a respondre un per un i és molt fàcil que quedin missatges sense resposta (cosa que ens fa quedar malament davant del fan que ha dedicat el seu temps a contactar-nos). Aquesta app és una bona solució: ens permet veure per a cada publicació tots els missatges, veure quins han rebut resposta i quins no. Podem respondre directament i ens permet seleccionar tots els missatges a respondre, copiant-ne el nom (mencionant-los) per poder fàcilment respondre a diverses persones alhora (per exemple, si han fet la mateixa pregunta). Útil si som molt populars.
7. Followers for Instagram (iOS – Gratis)
Un altre tema que és eficient gestionar de manera massiva són els seguidors: quin ens segueix, els seguim, qui ens ha deixat de seguir… Aquesta app ens permet detectar fàcilment els nous seguidors, veure qui ens ha deixat de seguir, qui no ens està seguint i decidir des d’aquesta mateixa app si els volem seguir o deixar de seguir. També ens permet fer una mica d’anàlisi i detectar els nostres millors seguidors: qui ens deixa més comentaris, fa més “m’agrades”… Una eina pràctica per estar a sobre i ajudar a créixer la nostra comunitat. Ah, i un detall fantàstic per a agències: ens permet gestionar més d’un compte d’Instagram alhora! No és ben bé la mateixa, però aquesta app per Android és molt similar: Follower Tracker.
8. Flipagram (iOS, Android & Windows Phone – gratis)
Ara que Instagram també permet publicar vídeos, és fantàstic disposar d’eines com aquesta que ens permet fàcilment amb quatre clicks muntar un vídeo a partir de les nostres imatges (del móbil, de facebook, Instagram o altres xarxes socials…). Hi podem afegir música, editar-ne l’ordre, la durada i també, com no, aplicar-hi fins a 15 filtres especials. Un cop fet el vídeo el podem guardar i compartir fàcilment des de la pròpia app d’Instagram. Per anar més enllà de les fotos!
Finalment, us recomano seguir el blog oficial per a empreses d’Instagram, on ressalten noticies rellevants per a les marques que l’utilitzen i destaquen campanyes que s’hi han realitzat amb èxit. Per trobar inspiració i estar al dia.
Això és un article de Betes i Clicks, si vols rebre per email tot el que publiquem, subscriu-te gratuïtament
Altres articles interessants:
1 comment
Joan diu:
gen 20, 2015
Moltes gràcies…són 9 consells molt útils. Intentaré aplicar-los!
Salut,
@jacfoto