Abans de començar a parlar sobre xarxes socials concretes en el blog i explicar consells i trucs per a treure’n més profit, he pensat que no estaria de més fer una petita introducció a aquest tipus de serveis. Més endavant parlaré de les xarxes més conegudes en detall.

Una xarxa social, per a definir-la de forma senzilla i pràctica, és un grup de persones o organitzacions i els diferents vincles i relacions que existeixen entre elles. El que avui en dia es coneix normalment com a xarxa social (i del que volem parlar avui), són serveis online on els usuaris (o empreses o organitzacions, etc…) es poden crear una pàgina o perfil i “connectar” amb altres persones (o empreses o organitzacions…) que també utilitzin aquest servei i amb les quals tinguin algun tipus de vincle o relació: amistat, afinitat, etc… D’aquesta manera, el resultat és una comunitat d’usuaris interconnectats al voltant d’uns interessos que poden ser generalistes o centrats en un tema concret: relacions professionals, música, cuina…

Està clar que la millor manera d’entendre el que són, és provar-ne alguns exemples concrets. Les xarxes socials han estat un fenòmen que ha crescut moltíssim en els darrers anys, fins al punt que les dues més grans, atreuen visites de 115 milions de persones cada mes!!

Si us interessa i voleu fer-hi una ullada aquí us resumeixo les xarxes socials generalistes que tenen més popularitat a casa nostra (de ben segur que n’haureu sentit a parlar):

picture-6Facebook ja és la xarxa social amb més usuaris a nivell mundial i cada vegada és més i més utilitzada per gent de totes les edats. El més destacable d’aquesta xarxa és la seva versatilitat ja que pot servir tan per simplement comunicar-se amb els coneguts com per compartir fotos amb els amics o unir-se a grups i causes molt diversos i d’abast internacional.

myspace_logo

MySpace era la primera “gran” xarxa social fins que la va sobrepassar Facebook. La diferència entre aquesta i l’anterior és que a MySpace els perfils dels usuaris s’amaguen darrera d’un nom d’usuari i una pàgina personalitzable, una “identitat” creada. En canvi a Facebook (en principi) tothom i és amb nom i cognoms. Cada cosa té els seus avantatges evidentment, però per ara MySpace encara destaca com a lloc on descobrir nous talents musicals. Diuen que si ets músic i no tens un MySpace no existeixes… ja siguis la Madonna o el grup de rock del jovent del poble.

picture-8Tuenti vindria a ser la resposta española a Facebook. Hi ha discussió sobre quina de les dues té més usuaris a l’estat español però la veritat és que Tuenti ha aconseguit un gran èxit sobretot entre el públic més jove amb un disseny similar i en general més simple. S’ha intentat analitzar quina ha estat la clau d’aquest èxit davant de gegants mundial com Facebook o MySpace i a grans trets sembla ser que el seu sistema d’acceptar només nous usuaris “amb invitació” sóna més sensació de seguretat (sobretot a adolescents que no volen que els pares vegin segons quines fotos…) i que el tema de l’idioma, abans que el Facebook es pogués utilitzar en castellà (i en català!) hi va jugar un paper important. (Per cert, si a algú li fa gràcia provar Tuenti i vol una invitació, que deixi un comentari)

Continuarà…

Aviat parlarem de com fer servir les diferents funcionalitats d’algunes xarxes socials i en veurem d’altres especialitzades i centrades en temes concrets