.

Bon dia, després de la feina feta per descriure els nostres blogs, benvinguts a la segona lliçó del curset d’estiu per blocaires en català

.

Una entrada com cal

Les publicacions periódiques són la unitat bàsica del món blogaire. Idealment cada article (o “post” o entrada…) que escrivim al nostre blog ha de ser capaç de despertar l’atenció dels que topin amb la nostra pàgina, interessar-los pel que expliquem, endinsar-los dins la temàtica que hem definit al nostre blog i “enganxar-los” per sempre com a lectors.

Avui farem un repàs als elements clau d’una bona entrada:

 .

Un bon títol

De fet més que títol en podríem dir “titular” i equiparar-lo als dels mitjans escrits tradicionals. Un bon titular ha de transmetre la idea del que explica l’entrada i alhora ha de captar l’atenció d’un lector que vegi el títol en un moment de consum d’informació 2.0: quan escaneji tweets, entre les fotos dels amics a Facebook, quan repassi les seves subscripcions per RSS…

Idealment el títol hauria d’incloure les paraules clau del tema que tractarem, per a que si mai algú fa una cerca sobre el tema, ens trobi als cercadors més fàcilment. En aquest sentit sóc partidària dels títols clars i amb les paraules més habituals que s’utilitzen per parlar d’un tema (no és el moment de trobar sinònims extravagants…).

Hi ha qui en sap i s’atreveix a utilitzar títols “sensacionalistes”, i pot funcionar, però, com tot, dependrà del teu tipus de públic, de la temàtica de les teves entrades i de la teva habilitat per fer jocs de paraula enginyosos. Per què no?

.

El format just

No vull pontificar sobre quina ha de ser la llargada exacta d’un article o quants paràgrafs són l’ideal, cadascú té el seu estil i tipus de blog, però val la pena tenir en compte que per al lector, llegir un blog no és com llegir un llibre: normalment es llegeixen en una pantalla, amb poc temps i en conjunt amb molta altra informació.

Tingues en compte els teus lectors i la seva capacitat d’atenció disminuïda:

> utilitza paràgrafs per separar el text, no hi ha res menys atractiu que una entrada que es presenta com una superparrafada, ferragosa i difícil de llegir

> separa les idees clau del que expliques en punts (una idea per paràgraf, per exemple)

> destaca els conceptes clau amb negreta o subratllat, de manera que l’article sigui fàcilment “escanejable” amb la vista

.

Utilitza imatges

Una recomanació bàsica però essencial, les millors entrades vénen acompanyades de fotografies o vídeos. Deu ser naturalesa humana que ens entra més pels ulls tot el que té coloraines i dibuixets…

I d’on treiem les imatges?

> En alguns casos, depenent del tema del teu blog, les fotografies seran fetes per tu, per il·lustrar el que estàs explicant (per exemple, una recepta pas a pas)

> En altres casos, si parles del teu dia a dia, potser pots utilitzar fotografies que hagis anat fent i t’agradin especialment (i avui en día en fem moltes, de fotografies…)

> Si parles de llocs web o aplicacions, per exemple com és el cas de Betes i Clicks, podeu utilitzar captures de pantalla.

> I si no tenim res de tot això? En aquest cas, el més habitual, és important que respectem l’autoria i els drets de reproducció de les fotos. No hauríem de fer una cerca a Google Images o Flickr i “robar” la primera foto que trobem. El que us recomano és que feu una cerca avançada a Flickr i agafeu imatges amb llicència CC (aneu aquí per saber-ne més) que bàsicament vol dir que els autors en permeten l’ús, normalment a canvi només de que els citem.

> Una altra font (que a mi m’agrada especialment) és utilitzar imatges que, per antiguitat, ja no tenen drets s’autor i que formen part dels arxius d’institucions de recerca històrica que les han fet disponibles a la xarxa. Un d’aquests recursos és la secció “The Commons” dins de Flickr, que és d’on he tret les imatges que utilitzaré en el curs (com aquesta que ve a continuació).

llegeix els nostres blogs o disparem!

.

Enllaça quan toqui

Aprofita el fet que ets a la xarxa, connectat amb el món, i enllaça a altres pàgines per afegir profunditat als teus articles. Enllaça per exemple a altres entrades teves que has publicat amb temes similars, a articles d’altres blogs o webs amb temes similars, enllaça a pàgines que tractin algun subtema de l’article en profunditat, enllaça a recursos “per saber-ne més” i sobretot (sobretot! sobretot!) si en tens, enllaça a les fonts. És una qüestió d’educació i part del codi no escrit dels bloggers.

.

Fomenta la discussió

Un dels manaments dels manuals de bloggers per a marquetinianos és acabar sempre amb una pregunta. De vegades estic d’acord que és veritat que és artifical (i un punt ridícul) però podem aplicar-ho quan tingui sentit i sense necessitat de forçar-ho. La clau és “convidar” els lectors a comentar, a contribuïr.

Per exemple, podem preguntar la opinió sobre el tema, si estan d’acord amb el nostre plantejament, si coneixen més exemples del que hem exposat, si tenen resposta a alguna cosa que nosaltres no hem sabut respondre…

Què més creieu que podríem preguntar per fomentar la discussió? 😉

.

EXERCICI pràctic #2:

a) Escriu un article al teu blog seguint els consells del que ha de tenir una entrada (tens d’avui fins divendres, necessitaràs una entrada recent per al proper exercici)

Nota: si no teniu temps, acceptaré que escolliu un article que ja tingueu escrit, l’important és seguir els exercicis. Si encara no heu creat el blog, feu-ho ja! O alternativament practiqueu “penjant” un esboç de l’article en algun lloc per poder-lo compartir amb nosaltres (per exemple, utilitzeu aquest bloc de notes online i compartiu l’enllaç)

b) Comparteix la teva entrada amb els altres participants del curs posant un enllaç al teu article als comentaris d’aquesta entrada

c) Llegeix com a mínim 2 entrades de les que comparteixen els companys i fes una crítica constructiva de com han tingut en compte els elements clau d’una entrada deixant-los una resposta als comentaris.

No cal que sigui un article definitiu, llarguíssim, accepta el repte i escriu-lo!

veure totes les lliçons del 1er curs “Vull ser blogger!”