Aquests darrers dies Facebook ha estat anunciant un munt de novetats força significatives: hi ha canvis al canal de notícies i sobretot, als perfils, previstos per als propers dies. Una nova funcionalitat que ja està en marxa i ha passat una mica desaparcebuda són les “subscripcions” a perfils.

Farem un repàs per saber de què van, com utilitzar-les i per a què poden ser útils.

.

Què significa “subscriure’s” a un perfil?

Fins ara les relacions entre perfils de persones a Facebook eren bidireccionals, és a dir: jo sóc amic teu si tu ets amics meu, jo veig les teves publicacions si tu veus les meves. Potser per influència d’altres xarxes socials com Twitter o Google +, Facebook ha decidit oferir una nova opció per rebre informació sobre una persona al teu canal de notícies. Si t’hi subscrius, les seves actualitzacions apareixeran juntament amb la informació dels teus amics però la persona a qui t’has subscrit no veurà la teva, és a dir, no cal que en siguis amic.

.

A quins perfils ens podem subscriure? Com puc tenir subscriptors?

La funcionalitat per permetre subscriptors al teu perfil és opcional per a cada usuari. Si ens interessa, hem d’activar-ho des d’aquí. Segons Facebook és un sistema ideal per a persones amb molts seguidors que volen saber-ho tot sobre ells sense que necessàriament siguin “amics”: periodistes, personatges, polítics, artistes… És una manera d’arribar a més gent si tens projecció pública i un perfil de persona “normal i corrent” feia difícil gestionar la gent que et demana amistat per seguir-te. D’altra banda, tot i que hi ha un límit de 5.000 amics per perfil, no hi ha cap límit de subscriptors.

.

Quina diferència hi ha entre una pàgina amb subscripcions i un perfil?

Segons Facebook, les marques, empreses, organitzacions i qualsevol cosa que no sigui una “persona física” ha de tenir per norma una pàgina oficial i mai un perfil. Les subscripcions a perfils són per aquells que ja són usuaris de facebook i que volen seguir connectant-hi amb els seus amics sense renunciar a poder tenir una nombre més ampli de seguidors i més projecció. Perfecte per exemple si ets un polític durant els teus anys de mandat, o si la teva llista d’amics és plena de gent que no coneixes i t’agradaria separar veritables coneixences de seguidors. D’altra banda les pàgines tenen més opcions de customització amb aplicacions, estadístiques i la possibilitat de tenir diversos administradors, així que si ets la Beyoncé i tens un equip només perquè et portin el Facebook, encara són una millor opció.

.

Què veuran els meus subscriptors?

Quan activem la opció de permetre subscripcions al nostre perfil significa que totes aquelles publicacions que fem amb caràcter “públic”, (és a dir, que en publicar no definim que només volem que vegin “amics” o cert grup d’amics) també apareixeran al canal de notícies dels nostres subscriptors. Facebook ens deixa escollir a qui volem permetre que deixi comentaris a les nostres actualitzacions (podem escollir amics, amics d’amics o tothom) i també podem limitar les notificacions que rebem i les sol·licituds d’amistat.

.

Què veuré dels perfils als que em subscrigui?

Quan ens subscrivim al perfil d’algú que volem seguir però amb qui no som amics, Facebook ens dóna l’opció de definir quanta informació en volem rebre al canal de notícies. Les opcions són: “totes les actualitzacions” (tot, tot i tot), “la majoria d’actualitzacions” (el que veiem habitualment de qualsevol perfil amb qui som amics), “només el més important” (actualitzacions significatives com un canvi de ciutat o de feina).

.

Com és que els meus amics també tenen botó de “subscrit”?

Una altra de les conseqüències d’aquest canvi és que ara quan entrem al perfil d’un amic ens apareix un botó amb la paraula “subscrit/a” i un símbol de sel·leccionat. Això no significa que els nostres amics hagin activat l’opció per a que qualseovl s’hi subscrigui, simplement que, com a amics que sou, ara estàs “subscrit” automàticament a les seves actualitzacions (és una mica confós, però en resum: no canvia res).

La única novetat pràctica de tot plegat és que ara, per a cada amic pots definir quanta informació en vols rebre: tota, la majoria o només les importants. També pots escollir quins tipus d’actualitzacions: estats, fotos, “m’agrades”… Ja pots fer neteja del teu canal de notícies, limitar els actualitzadors pesadets i d’una vegada per totes perseguir sense que se t’en escapi detall aquell amor de fa tants anys que se’t resisteix.

.

Anirem comentant la resta de novetats en detall en propers articles. Se’ns ha girat feina! :-)

 

Altres articles sobre facebook: