Des dels inicis de Betes i Clicks, hem dedicat uns quants articles a Twitter, des dels primers passos a curiositats i eines de gestió per a usuaris més avançats. Encantada amb la idea de que cada vegada hi ha més gent que s’apunta a twittejar en català (piular?) he estat donant voltes al fet que hi ha un seguit de paraules clau relacionades amb el món twittaire que no està de més conèixer. La majoria, el primer cop que les sents penses “què? qui? com?” però després segur que més d’un us haureu sorprès utilitzant-les en el vostre dia a dia.

Qui no es cregui capaç d’arribar a dir “ja no sóc el seu follower, li vaig fer unfollow perquè no em va respondre per dm ni per @reply” que tiri la primera pedra.

Som-hi, les 15 paraules que necessites per moure’t per Twitter són (en ordre alfabètic):

@reply

Es pronuncia “at replai” i es refereix quan un altre usuari et respon a Twitter fent servir @ seguit del teu nom, també es coneix com a mention.

Per exemple: “Seguir només famosos a twitter és molt avorrit, mai et fan @reply si no ets famós també, és com parlar sol”

.

avatar

Imatge de perfil, la fotografia que acompanya el teu nom i que t’identifica a Twitter (imprescindible posar-ne una i treure l’ou que ve per defecte)

Per exemple: “La Maria va aconseguir molts followers quan va posar-se aquella foto en bikini d’avatar

.

bio

Espai al nostre perfil de Twitter on podeu descriure’ns en 160 caràcters per a que els altres usuaris puguin saber d’un cop d’ull qui som.

Per exemple: “Vaig a seguir aquest usuari, és un gurú de les xarxes socials, ho diu la seva bio

.

dm o direct message

Missatges privats a Twitter, que només pot llegir la persona a qui li envies i ningú més. S’escriuen posant una d seguida del nom de l’usuari.

Per exemple: “En públic em feia bon paper pero m’he assabentat que mentrestant enviava dms criticant-me als altres.”

.

#FF o #FollowFriday

Tradició nascuda als inicis de Twitter en què un usuari recomana un o diversos usuaris el divendres inidcant-ho amb aquesta etiqueta. Encara perdura tot i que cada vegada s’utilitza menys

Per exemple: “Que amable! M’has fet un #followfriday i ara tinc 20 followers nous. Et convido a una canya!”

il·lustració de Brian Cook

.

follower

Seguidor, persona que segueix el teu compte a Twitter. El que twitteges apareix al seu timeline

Per exemple: “Té molts followers perquè sempre comparteix enllaços molt interessants i fotografies de menjar”

.

following

Seguits, persones a qui segueixes des del teu compte a Twitter. El que ells twittegen apareix al teu timeline.

Per exemple: “Tens 2.000 following? Com t’ho fas per seguir el que diu tothom i no parar boig?”

.

#hashtag

Etiqueta, es pronuncia “haixtac” i fa referència a les paraules o frases que van precedides d’el símbol # (coixinet o “almohadilla”). Serveixen per indicar els temes sobre els que twittegem i participar en converses sobre una temàtica per a que tothom les pugui seguir.

Per exemple: “Si voleu participar a Twitter durant la retransmissió del futbol a Rac1, twittegeu utilitzant el hashtag #frac1.”

.

promoted tweet

L’oferta publicitària que Twitter fa a les empreses. Encara està en fase experimental però les empreses paguen per a que els seus tweets apareguin de manera destacada a les cerques i arribin per tant a una audiència més gran.

Per exemple: “Anem a veure la peli nova d’en Liam Neeson? He vist un promoted tweet que l’anunciava i molta gent l’ha retwittejat”

.

spam

Missatges no desitjats d’usuaris que volen captar tràfic de forma fraudulenta, sobretot populars per correu electrònic però ara també presents a les xarxes socials com Facebook o Twitter. Cal anar amb compte de que no es tracti d’enganys, virus o altres intents de treure profit dels usuaris.

Per exemple: “No facis click al reply que t’ha enviat aquesta noia que parla en anglès i que ensenya els pits a l’avatar, és una trampa, és spam!”

Failwhale: aquesta balena és la mascota que ens indica quan Twitter no funciona per algun motiu


retweet

Fer retweet fa referència a l’acció de difondre un missatge d’un altre usuari “re-enviant-lo” als nostres usuaris. Es pot fer de manera automàtica (utilitzant el botó de retweet) o de manera “manual” o “clàssica”, és a dir, reproduïnt el missatge sencer amb les lletres RT al davant

Per exemple: “Hem perdut el gos i no sabem què fer… em pots ajudar fent retweet del meu missatge amb la seva foto a veure si els teus seguidors l’han vist?”

.

timeline

El timeline de cada usuari està format pels tweets de tots aquells a qui segueix (els seus following) en ordre cronològic començant pel més recent.

Per exemple: “No segueixo en Manel perquè m’omple el timeline de comentaris polítics que no m’interessen gens.”

.

trending topic

Es tracta de temes “candents” o populars sobre els quals molts usuaris estan twittejant en un moment donat, sobretot en forma de hashtags o paraules molt repetides

Per exemple: “Hi havia tants twitteros al concert dels Amics de les arts que ho van convertir en un trending topic

.

unfollow

Acció de deixar de seguir a un altre usuari per qualsevol motiu, pot ser considerada una senyal de menyspreu o un càstig per alguna acció prèvia

Per exemple: “Quin imbècil, ha fet un tweet dient que la Lady Gaga és una petarda, li vaig a fer unfollow immediatament!”

.

verified account

Indicatiu per als comptes de twitter dels quals s’ha verificat l’autoria, utilitzat en el cas de personatges coneguts i famosos per a evitar els impostors.

Per exemple: “En Buenafuente fa molt de riure” “Vols dir què és ell qui ho escriu?” “Els monòlegs no ho sé però els tweets si, perquè té un verified account.

.

Espero que us hagi agradat! Si us vénen al cap més termes per al dicciotweet deixeu un comentari… quina paraula us va fer pensar “què diu aquest ara?”

Alguns dels millors articles sobre Twitter