Ahir llegia a La Vanguardia que s’ha començat a emetre un anunci, produït per Telemadrid i el Defensor del Menor, que vol alertar els menors d’edat del perill de penjar les seves fotografies a Internet. L’anunci en questió és aquest:
Està inspirat al seu torn en uns anuncis americans molt similars de fa un temps: “Everyone knows your name” i “Think before you post”
Segons els creadors, es tracta de concienciar i no de prohibir, i en això tenen raó, però, sincerament, aquest anunci no m’agrada gens i no crec que sigui efectiu.
Per començar és excessivament alarmista, i crec que busca espantar en comptes d’educar com compartir imatges (per què no ens enganyem, els adolescents seguiran compartint les seves fotos) explicant què cal tenir en compte per fer-ho de forma segura: restringir qui les pot veure, no penjar imatges compromeses d’un mateix o dels amics, pensar sempre si poden tenir alguna conseqüència, etc..
D’altra banda, quan he vist l’anunci, el missatge que m’ha transmès no ha estat “ull! no pengis fotos teves a la web!” si no més aviat “ull! el món està ple de pervertits i tots els homes són uns masclistes repugnants que només pensen en el sexe”. Vaja, un missatge súper constructiu per a les noies joves, que segons sembla són les responsables de vigilar el que pengen perquè aparentment els homes no es poden controlar i hauran de “sexualitzar” les seves imatges encara que es tracti d’un àlbum de fotos del viatge de fi de curs amb les amigues.
Sincerament, crec que els diners de la campanya es podrien haver gastat millor en un programa de concienciació i d’educació sobre els usos de la xarxa per als nens i adolescents i els seus pares, potser un manual del “bon ús” a l’hora de penjar fotos?
Què en penseu? Us sembla encertat l’anunci?
Notícia trobada vía un tweet de @raventos
Si us interessa aquest tema us recomano aquestes entrades anteriors:
OIK mentns?:Els adolescents i les noves tecnologies
Facebook: com controlar qui veu les teves fotos
7 comments
vullunfestuc diu:
jun 10, 2009
cert, els homes son uns pervertits que només pensen en sexe… i saben fer servir l’internet més bé que les dones pel que sembla.
Ara, els perills de les estafes de bancs, la compra sense garanties o l’ús que en pot el govern/empresa/SGAE de les teves dades que corren per internet… ni rastre… no serà que volen controlar l’internet ells?
betesiclicks diu:
jun 18, 2009
totalment d’acord! els “perills” reals de la xarxa són uns altres…
David diu:
jun 10, 2009
No voldria contradir-te però crec que el primer pas per a conscienciar eficaçment els usuaris d’internet –en especial, de les xarxes socials– passa per fer una certa teràpia de xoc, sempre i quan no ultrapassi els límits del bon gust, no creï alarmismes i no insisteixi en els estereotips, tal com ben dius. Em sembla que les campanyes relacionades amb la seguretat funcionen millor quan apunten als budells amb un missatge que aparentment es dirigeix al cervell. Ben fetes, aquest tipus de campanyes aconsegueix crear empatia entre el protagonista de l’anunci i el receptor; fa que qui el veu es pugui imaginar per un moment com deu ser viure aquella situació. En canvi, els programes de conscienciació i educació als que et refereixes són ben útils i necessaris però em sembla que així, a seques, costen més d’arribar a la gent perquè el terreny no està preparat, és a dir, la gent no hi està receptiva. Per què creus que la campanya antitabagista que es va fer fa un temps (no sé si encara es fa) en què es posaven en els paquets de cigarretes fotografies de pulmons negres i plens de tumors va molestar tant?? La meva teoria és que la gent no es molestava pel grotesc de la imatge, sinó perquè aquesta imatge apel·lava, encara que inconscientment, a un sentiment de culpabilitat i por que els fumadors insisteixen en amagar per protegir-se, bàsicament. I això t’ho diu un fumador!
Ara bé, a mi també em sembla que el vídeo espanyol és d’un mal gust desmesurat, i aquí no podia estar més d’acord amb tu! És tal com dius: l’home representat un cop més com el llop sense escrúpols del conte de la Caputxeta Vermella. És sexista, alarmista, de mal gust… En fi, ja ho dius tot.
I després, només afegir que el/la Vullunfestuc té tota la raó quan recorda que hi ha moltes coses a internet que pateixen d’una seguretat massa feble per als usos que li donem avui dia. El perill que et puguin veure en calçotets és, potser, el més fàcil d’evitar.
Una abraçada!
betesiclicks diu:
jun 18, 2009
Gràcies per comentar, i contradir-me, per això estan els comentaris! 😉
Estic d’acord que potser de vegades en 30segons d’anunci, val més un “xoc” que res més… podria ser una bona estratègia per conscienciar sobre el tema de la privacitat i la seguretat si estés ben fet.
M’agradaria veure un exemple d’anunci xocant, sense el mal gust ni l’alarmisme d’aquest!
Albert Medrán diu:
jun 11, 2009
Coincideixo amb tu amb l’excés d’alarmisme: així no s’educa. I la pregunta de fons és, com educar sobre una cosa que ni pares ni professors dominen? Com educar sobre un món que és més conegut pels adolescents que pels seus tutors?
Com parlar als joves sobre els perills d’internet « Betes i Clicks – desenredant la xarxa diu:
des 7, 2009
[…] Salta a Comentaris Hem parlat en altres ocasions sobre els adolescents, les noves tecnologies i els perills que tots hem d’aprendre a evitar. Avui he topat amb la trista història d’una noia […]
Reflexió | Impulsa’t diu:
nov 3, 2014
[…] i expliquem una història i el segon va dirigit més a adolescents, ja que et permet il·lustra els perills de la web de manera “personalitzada”. Tanmateix volem destacar la gran quantitat d’eines que ens […]