A can Betes i Clicks estem de baixa encara però no ens hem desconnectat del que passa al món i aprofitem un moment tranquil per recollir uns quants enllaços de notícies i curiositats del món 2.0.
Aquesta setmana hem llegit…
…sobre la repercussió de la Via Catalana a les xarxes socials, i en especial, a Twitter. El dia 11 de setembre molts usuaris es van extranyar que el hashtag #ViaCatalana no fos trending topic. Es va parlar de censura i es van proposar alternatives que van portar a l’inesperat èxit de l’etiqueta #croquetes, a proposta de RAC1. Al final però, sembla que els que estan en contra del procés sobiranista no tenen tan control sobre la xarxa com ens pensàvem: no es tracta de censura sino de la “ciència” que hi ha darrera dels trending topics a Twitter.
Per a ser trending topic, una etiqueta no només ha de ser molt utilitzada (en volum) sinó que ha de ser-ho en un periode de temps concentrat, és a dir, estar en creixement ràpid (“trending”). Com que #ViaCatalana s’havia utilitzat durant mesos per a promoure la iniciativa, malgrat que en volum el dia 11 de setembre era una etiqueta molt utilitzada, no era trending topic perquè no estava tenint creixement concentrat en aquell moment concret. Aquí trobareu l’explicació al blog de Twitter (gràcies @Ganyet per l’enllaç!)
El darrer episodi de la lluita per la independència a cop de piulada és la proposta aquest passat cap de setmana de twittejar el hashtag #VolemVotar en resposta a la carta que el Govern espanyol ha enviat al President Mas. Aquest cop sí que hem aconseguit un trending topic, però sembla ser que el compte de l’usuari que va iniciar la proposta, @Jaume_Flor ha estat suspès per Twitter, imaginem perquè sospiten que no incomplís alguna normativa per impulsar l’etiqueta. Seguirem atents a les novetats, però en qualsevol cas està clar que el paper que estan jugant les xarxes socials a l’hora de difondre informació, articles, opinions en aquest moment clau de la nostra història política no es pot desestimar.
…ja s’ha estrenat el catàleg de l’empresa sueca IKEA d’aquest 2014, amb la peculiaritat que, gràcies a la realitat augmentada, ara podem visualitzar a través de móbils i tablets com quedaran els mobles a casa nostra abans de comprar-los. Podem veure si conjunten amb la resta de la decoració i, el més important, si hi caben!
…una de les mesures de com canvia la nostra societat són les noves paraules que van formant part del nostre vocabulari. Per això crida l’atenció la nova “fornada” de mots que s’han introduit als diccionaris Oxford Online, que inclou paraules relacionades amb la xarxa com ara bitcoin (la moneda virtual), emoji (les icones que fem servir al Whatsapp) o selfie (definició a càrrec de Milloringlix).
…aquest mes de setembre s’estrena un documental de la cineasta britànica Beeba Kidron titulat “InRealLife” i que segueix diverses històries d’adolescents i la seva relació amb la xarxa. Trobades de nous amics virtuals, relacions sentimentals abans impossibles, addició, abusos i pornografia… molts temes hi conflueixen amb comentaris d’experts en la xarxa i la seva transformació de la nostra societat. La veritat és que sembla molt interessant, aquí en podeu veure el trailer.
…en contrast, també resulta curiós llegir les respostes que una periodista va obtenir en entrevistar presos americans que al ser a la presó des de la dècada dels 90 no han utilitzat mai Internet. Resulta curiós llegir el que imaginen, basat en el que els han explicat i el que entreveuen quan a la tele o a altres mitjans als que si tenen accés es parla de la xarxa o d’apps. I planteja el dubte de si limitar-los l’accés com es fa fins ara no és una barrera impossible de superar quan arribi l’hora de reintegrar-se a la societat.
…llegim a la revista de negocis Forbes que el FC Barcelona es proclama campió a la lliga 2.0, convertint-se en l’equip esportiu més seguit amb més de 60 milions de “fans”, per davant de l’etern rival, el Reial Madrid i el Manchester United. Els equips americans d’altres esports al tenir els seus seguidors molt més limitats geogràficament, queden encara molt per darrera.
…el punt d’humor ve a càrrec del sempre popular cómic online xkcd amb les preguntes que es troben amb l’auto-completat del sercador de Google, que diuen molt sobre la condició humana.
…i per acabar, el toc friki: una familia canadenca vol evitar que els seus fills creixin massa enganxats a la tecnologia i decideixen viure com si fos el 1986 (la època en que els pares eren nens). Per a fer-ho han canviat els móbils i tablets per una línea fixa, una Nintendo i una tele de les que no són planes. S’han pres l’experiment tan en sèrio que fins i tot l’han aplicat als seus vestuaris i pentinats. No sé si la gameboy era millor per als nens que un iPad, però definitivament crec que voler tornar a l’estètica 80s és un punt massa…
Això és un article de Betes i Clicks, si vols rebre per email tot el que publiquem, subscriu-te gratuïtament
Altres articles interessants: