.

Bon dia! Seguim amb la segona lliçó de la segona setmana del curset d’estiu per blocaires en català

.

Blogger llegeix blogger

Ja vam comentar en la anterior lliçó que els millors blogaires són també lectors de blogs. Si ho penseu bé té tot el sentit del món, per destacar en qualsevol cosa, una de les claus és formar part d’una comunitat de persones afins que aprenen les unes de les altres. D’acord, de vegades ens trobem amb talents solitaris i genis esquerps però en general, com els artistes a principis de segle XX a París o tots els cuiners “Michelin” que han treballat els uns amb els altres (i molts altres exemples en professions menys “vistoses”), els grans creadors, professionals, autors… sovint es rodegen d’altres grans creadors, professionals i autors.

A més a més, molts cops aquestes relacions no sorgeixen quan estan tots al cim de les seves carreres sinó que es coneixien des que eren aprenents o “novatos”. D’alguna manera la comunitat ajuda a que cadascú desenvolupi el seu talent, es donen suport quan cal, es promouen els uns als altres… i al final tothom hi surt guanyant.


Estudia els blogs del teu “sector”

Un cop hem posat en marxa el nostre blog, hem de fer el que podriem anomenar un “anàlisi competitiu” del teu sector. Qui escriu sobre el tema? (en català, en castellà, en anglès, en mandarí si tens la sort de llegir-lo…) Quins són els blogs més llegits? Quines diferències hi han entre ells? Quins temes tracten? Com els tracten? Quin perfil de lectors tenen?….

No us espanteu pel concepte d'”anàlisi competitiu” (i no cal que em digueu “oh, és que jo no competeixo, el meu blog és per diversió”), penseu que només és l’equivalent d’arribar a un nou barri i conèixer els veïns: qui són els que viuen a l’escala de davant, qui compra al mateix colmado, qui passeja el gos al mateix parc… Conèixer el context en que ens movem ens pot permetre desenvolupar-nos millor pel nostre compte: aprendre del veï de davant quin tipus de cortines bloquegen millor el sol que molesta al menjador, averiguar que al colmado venen unes pomes realment bones o quina és la millor hora per passejar un gos nerviós, quan hi ha menys gent al parc. Tot això traduït al món blogaire significa aprendre:

> Quins subtemes tenen més èxit en la meva categoria de blog

> Quines eines i complements hauria de posar als laterals del blog

> Quins truquets fan que l’article quedi més rodó

> Quins dies i hores són els millors per publicar

> etc, etc, etc…

Una altra aclaració, no us limiteu excessivament a l’hora de plantejar quin és el vostre “sector”. Si escriviu sobre un tema molt concret, poden ser blogs de temàtica similar però per exemple si el vostre blog és personal i hi parleu molt de llibres, estudia altres blogs personals i altres blogs literaris. O si el més característic és que publiques fotografies de la teva ciutat, segueix altres blogs que en publiquin, encara que siguin fotografies del Japó. I si escrius en català, pots començar per simplement analitzar altres blogs catalans exitosos.

.

Aprèn dels teus companys!

Busca, llegeix blogs… i participa!

Ara que ja tenim clar que volem conèixer altres blogs del que hem definit com el nostre “sector”, fem-ne una llista. Com els podem trobar?

> Fes una cerca a Google de les paraules “blog de (el teu tema)” i visita els resultats

> Quan trobis algun blog interessant, mira si té enllaços als laterals a altres blogs (el que se’n diu “blogroll“) i visita’ls

> Mira els comentaris, és probable que en aquest blog hi comentin persones que al seu torn tenen blogs

> Cerca en directoris públics d’enllaços (com ara Delicious o Mister Wong) per blogs amb les paraules clau del teu

 

Si vas fent això de tant en tant, trobaràs que hi ha usuaris i blogs que es repeteixen: estan a tots els blogrolls, comenten sovint, surten a les cerques… en definitiva, que es veuen actius i recomanats.

Un cop els has trobat, afegeix-los al Google Reader o subscriu’t’hi de la manera que prefereixis (vam aprendre sobre tot això en la lliçó anterior), dedica un temps cada tant en tant a llegir-los i comentar-hi. Val a dir que un dels “trucs” que més habitualment es cita per a augmentar les visites al teu blog és deixar comentaris en blogs afins. Evidentment aquesta és una de les potencials conseqüències positives de fer aquest esforç d’identificar “companys blogaires” i participar en “la comunitat”. El que per mi és important és que això no es faci de manera artificial, purament per benefici propi i de manera egoïsta. Deixar un comentari que digui “Molt interessant, visiteu el meu blog”, és bastant impresentable. D’altra banda, si comentes “Molt interessant per X o per Y, però t’has plantejat mai la perspectiva Z? Al meu blog n’he parlat recentment, potser t’interessa llegir-ho…” estàs aportant valor.

Resumint, participa amb sentit comú on tinguis quelcom que aportar, sigues autèntic, humà i generós i pensa que si no és així, és probable que tard o d’hora se’t vegi el “plumero” (aquest consell de fet, és aplicable a la vida en general).

.

Fes el teu blogroll

Un cop hagis identificat aquests blogs “afins”, planteja’t la possibilitat de crear un “blogroll” o llista de blogs enllaçats al teu. Pots centrar-te en el teu “sector” o fer una sel·lecció més oberta de blogs que t’agradin i que puguin interessar als teus lectors. La majoria d’eines per crear blogs tenen aquesta funcionalitat per a fer-ho fàcilment.

En el meu cas, trobareu el blogroll a l’esquerra d’aquest text. De tant en tant (cada pocs mesos) faig un repàs dels enllaços, comprovo que segueixin actius i n’afegeixo d’altres que he descobert i he estat llegint darrerament. Jo he triat posar blogs de moltes temàtiques perquè em semblava absurd limitar-me només a tecnologia (Betes i Clicks vol ser un blog per tothom) i perquè personalment penso que a la “blogosfera” catalana els pocs que som hauríem de fer més equip, més comunitat… Jo he après moltíssim d’alguns blogs de cuina (els cuinetes si que en saben de fer comunitat!) o de diaris personals (la constància, la cura pels detalls…) tot i que a priori els temes que tracten no tinguin res a veure amb els meus. Per això he decidit fer un blogroll ampli i variat, però en cada cas, es tracta d’una decisió personal.

.

EXERCICI pràctic #5:

a) Dedica una estona a navegar i identificar els blogs del teu sector. Si ja ho has fet, dedica una estona a veure si hi ha “nous entrants” a l’escena que potser encara no coneixes

b) Escull uns quants blogs que facin bona pinta i llegeix-los, comenta en els que puguis aportar alguna cosa.

c) Crea el teu blogroll amb uns quants enllaços. Si ja l’has creat, repassa’l, afegeix-ne de nous.

d) Deixa un comentari en aquesta entrada recomanant als company un altre blog que hagis trobat que et sembli interessant i que afegiràs al teu blogroll. Explica’ns què te n’ha agradat i perquè el recomanes. (Pot ser del teu sector, però qualsevol blog que et sembli interessant, ho volem saber!)

veure totes les lliçons del 1er curs “Vull ser blogger!”