Aquesta mateixa setmana s’ha publicat un informe sobre les xarxes socials i el seu ús a l’estat espanyol realitzat per Elogia Ipsofacto per a iabspain, una associació de publicitat interactiva. Els resultats es basen en una enquesta a unes 500 persones entre els 18 i els 55 anys i són força interessants, sobretot confirmen moltes coses que ja sospitàvem. Us deixo un resum de les conclusions que m’han semblat més interessants:

  • Un 61% dels usuaris de xarxes socials utilitza aquest servei a diari, i un 84% més d’una vegada a la setmana.
  • L’usuari de xarxes socials dedica més temps a aquest servei que a d’altres serveis d’Internet o fins i tot que als mitjans convencionals, ja que és el mitjà que més li agrada, principalment per considerar-lo el més divertit i un dels més actuals i dinàmics.
  • L’activitat més comú a les xarxes socials és l’enviament de missatges. La segona activitat que es realitza amb més freqüència és compartir imatges o fotografies.Picture 14
  • Dins de les xarxes socials, s’interactua amb més freqüència amb els amics actuals que amb cap altre tipus de contacte. No obstant això, també s’interactua amb freqüència amb antics amics, companys d’estudis i amb familiars.
  • La manca de privacitat i d’intimitat són els principals frens de les xarxes socials. També es perceben de forma negativa els falsos perfils i els enganys d’alguns usuaris.
  • Facebook és la xarxa social més coneguda de forma espontània i suggerida (l’utilitza un 82% de la mostra), i és la preferida per la meitat de la mostra analitzada. Tuenti és la segona més coneguda de forma espontània i la més preferida per un 24%.
  • L’usuari de xarxes socials es connecta principalment a la llar. Un 87% es connecta des de casa molt o bastant sovint. Només el 17% de les connexions tenen lloc a la feina i un 8% al centre d’estudis  (aquesta és la conclusió que més em sorprèn… i em fa pensar que la gent no deia la veritat i que el resultat està una mica sesgat, com quan hi ha eleccions i a les enquestes sempre surten menys vots per al PP)
  • Un 30% de la mostra indica que recorda alguna campanya de comunicació concreta a les Xarxes Socials.
  • Un 44% dels enquestats és fan o amic d’alguna marca o empresa dins de les Xarxes Socials.
  • Tuenti és la xarxa social més coneguda i la més freqüentada pel segment de 18 a 24 anys. Facebook és la xarxa menys freqüentada pel segment més jove (18 a 24 anys), i més freqüentada per la resta de segments, principalment pel de 25 a 30 anys.

Trobo que és un bon informe i només afegiria un parell comentaris:

a) Si amb 14 anys ja pots tenir compte a moltes xarexs socials, la mostra hauria d’haver inclós menors d’edat. De la mateixa manera, al “capar” la mostra als 55 anys crec que es sesguen una mica els resultats, sobretot pel que fa a les xarxes socials professionals com Xing o LinkedIn. Hi molts sèniors (>50) que utilitzen Internet, i aquest segment és un dels que més ha crescut últimament a les xarxes socials.

b) YouTube no és una xarxa social, és un portal de vídeo. Per molt que ho intentin colar amb calçador: la gent no la menciona espontàniament com a xarxa social perquè no ho és (duh). Això no treu que és molt popular també.

Feu clic aquí per veure la presentació sencera de l’informe si li voleu fer un cop d’ull:

Picture 15