Una de les funcionalitats que fa que twitter pugui resultar més útil com a eina d’informació és la possibilitat de fer cerques.

Encara que molts usuaris reclamen que això es pugui fer des de la pròpia pàgina principal de Twitter, ara per ara, les cerques cal fer-les a través d’una pàgina independent: Twitter Search

picture-11

Per a què ens pot servir?

Per exemple per fer seguiment del que es diu sobre un tema que ens interessa, o sobre la nostra empresa o producte, o sobre un tema d’actualitat… Només cal posar la paraula o paraules que volem buscar i obtenim una llista de resultats. Quan hi ha resultats nous, ens surt un missatge que ens recorda que actualitzem la pàgina per veure més resultats recents. En aquest exemple he buscat missatges sobre els oscars, un tema de força actualitat amb actualitzacions freqüents:

picture-23

Una vegada vaig fer la prova de seguir un partit del Barça per Twitter (no tenia tele ni ràdio i, d’acord, poca feina…). Vaig fer una cerca del terme barça i, cada vegada que hi havia alguna jugada interessant o un gol, sempre hi havia algú que ho twittejava. Poca broma, amb la de gols que fa el barça últimament pot resultar molt útil!

Fent servir etiquetes

De vegades, per a temes més formalitzats es creen unes etiquetes anomenades hashtags, per tal d’estructurar tots els missatges de twitter al voltant d’una paraula clau. Es tracta d’incloure sempre aquesta paraula clau pre-definida amb el símbol # al davant. Un exemple d’això el podem veure en el cas de la cadena d’atemptats que hi va haver a la Índia fa uns mesos. Quan algú parlava d’aquest tema en el seu missatge hi posava l’etiqueta #mumbai. Utilitzant aquest sistema, hi havia usuaris informant des de la primera línia dels fets, fins al punt que les autoritats van demanar que no es transmetés informació sobre les actuacions de la policia que pogués afavorir els terroristes. (Encara que no m’imagino que un grapat de sonats armats que agafen hostatges en un hotel estessin pendents del Twitter, la veritat…)

2mumbai_full

I de què es parla a Twitter ara?

Finalment, com a extra, us recomano una manera de saber quins són els temes “candents” dels que s’està parlant: Twitscoop. Les paraules que apareixen en el núvol d’etiquetes són els temes claus dels que s’està parlant. Com més grans, més s’en parla en aquest moment. Us deixo com a exemple el núvol d’etiquetes del moment en que es va anunciar la mort de Paul Newman:

ts_newman

Espero que us resultin utils aquestes eines! Si se us acut algun us creatiu de la cerca al Twitter, us convido a compartir-lo deixant un comentari.

–> Per a saber-ne més: sobre els atacs de Mumbai (InformationWeek), sobre la mort de Paul Newman (BlogSchmog)

Actualització: I de què es parlava a Twitter ahir? fa un mes? fa un any?

Els comentaris m’han fet veure que Twitscoop té una limitació ja que la informació és efímera i per tant no et permet veure com evolucionen les tendències a Twitter. Ho he hagut d’investigar i aquí us presento dues solucions:

  • Twopular: fa llistes de les tendències més populars a Twitter, com han pujat, baixat o s’han mantingut al llarg d’hores, dies, setmanes, mesos o de la història. No és tan visual com els núvols d’etiquetes però hi ha molta informació.

picture-111

  • Twist: aquesta eina m’ha semblat molt més interessant, et permet veure un gràfic de com ha evolucionat un tema en l’última setmana o mes i et deixa comparar diversos temes (els has d’escriure separats per comes). He fet una prova (absurda) i resulta que els gossos són més protagonistes que els gats (però que son tendències que evolucionen gairebé en paral·lel…??). Les interpretacions us les deixo a vosaltres…

picture-121

Continuarà…

Properament parlaren de més formes de treure profit de Twitter a través d’aplicacions i alguns exemples d’usos creatius d’aquesta eina.

Altres entrades relacionades: