En els darrers anys, amb el creixement en mida, ús i importància de les xarxes socials, ha aparegut el concepte del Klout, l’intent de ser un estàndard de mesura per als nostres perfils. La promesa de Klout és que, en base a diferents estadístiques, fórmules i un algoritme màgic, obté una xifra entre 0 i 100 que suposadament mesura la nostra “influència social”, és a dir, el nostre “poder” o “importància” dins la xarxa.

 

 

Per a conèixer el vostre Klout, si teniu compte a Twitter, no heu de fer res, ja està calculat, només heu d’anar a Klout i cercar el vostre usuari. Això es deu a que els perfils de Twitter i les interaccions (RT, mencions, etc…) són generalment públiques. Si voleu, podeu completar el vostre perfil amb els comptes d’altres xarxes socials per a obtenir una mesura més general de la vostra influència: Facebook, LinkedIn, YouTube, Flickr, Instagram, Tumblr… i un nombre creixent d’etc.

 

Segons els seus creadors, la xifra es calcula a diari amb un gran nombre de variables que inclouen des del nombre de seguidors, la freqüència de publicació, els “m’agrades”, els retweets, el que comparteixes i amb qui ho comparteixes. En base a aquestes variables, també t’otorga un “estil” de Klout, depenent de si escoltes o participes, de si et centres en un tema o en toques molts, etc…(aquí podeu veure la classificació d’estils) A mode d’exemple, us poso el perfil d’un tuitaire conegut 😉 :

 

A banda de la xifra global (el teu Klout), també et crea gràfiques per a mesurar diferents aspectes de la influència:

> “True reach” o abast real: el nombre real de persones a qui influencies quan publiques, un nombre de seguidors ajustat a la realitat

> ” Amplification” o amplificació: les probabilitats de que els missatges que comparteixen es difonguin  través de la xarxa amb retweets i comparticions

> “Network” o  xarxa: depèn de la influència de les persones que tens a la teva xarxa, és a dir, qui et segueix i com d’influents són.

Klout també “detecta” sobre quines temàtiques (o “Topics”) ets influent i els altres usuaris et poden assignar temàtiques per ajudar a mesurar quins són els temes que més toques (o que millor toques). Aprofito per dir que, malgrat el que cregui Klout, no sóc experta en Lego ni en Guinea… 😉

D’acord, però, per a què serveix tot això? A banda de l’evident (i descarat) “massatge” al nostre ego 2.0, en la pràctica per ara a molts no ens sembla que ens pugui importar massa tenir un Klout alt o baix. Klout s’ha associat amb diferents empreses per oferir “premis” als influents amb molt de Klout (per exemple bitllets d’avió), amb l’objectiu de que aquests parlin bé de les seves companyies, marques i productes. També hi ha casos en què algunes empreses tracten millor els clients que tenen molt de Klout (un hotel que et millora la reserva i et dóna la suite) o responsables de recursos humans que hi creuen tant que descarten candidats per un Klout baix. Si voleu llegir més sobre això, us recomano aquest article de fa pocs mesos a la revista WIRED.

L’única persona amb un Klout perfecte és Justin Bieber (que aquest nano tingui més influència que en Monzó en qualsevol cosa és per a fer-nos reflexionar):

Hi ha gent que li dóna molta importància i es preocupa de cuidar el seu Klout dia a dia, i tenen motius legítims per a fer-ho si algun dia les pràctiques de les empreses que l’utilitzen com a mesura s’extenen a casa nostra. Si sou d’aquests, podeu baixar-vos l’app per a iPhone i tenir controlada la vostra xifra i posició en cada moment.

D’altra banda, han sorgit un bon nombre de detractors. Les crítiques més comuns és l’aberració d’intentar mesurar de manera quantitativa una cosa tan intangible com les relacions humanes i el fet que es tracta al cap i a la fi d’un algoritme creat per una empresa privada, amb els seus propis interessos.

Per part meva, he escrit aquest article perquè fa temps que em pregunten sovint sobre el tema i creia que com a mínim es mereixia una menció al blog. La veritat és que em sembla interessant el poder identificar el tipus d’influència més que no pas una puntuació, en plan ” a veure qui la té més grossa”. Segurament hi ha un punt de perspectiva cultural, però em semblaria una fantasmada anar proclamant el teu Klout exigint un tracte especial a canvi. En aquesta línea, us deixo aquesta vinyeta, del sempre excel·lent xkcd:

I vosaltres, quin Klout teniu? Us importa? Heu fet alguna cosa per augmentar-lo?

Encara no estàs subscrit a Betes i Clicks?. Ara podeu triar entre rebre totes les nostres actualitzacions per correu o rebre només una newsletter mensual amb el millor de cada mes i continguts exclusius.

Això és un article de Betes i Clicks, si vols rebre per email tot el que publiquem, subscriu-te gratuïtament

Altres articles interessants: