Un dels grans avantatges d’estar connectats gràcies a la xarxa és la possibilitat de treballar “colze a colze” amb algú que pot estar a l’altra punta del món (o a casa seva en pijama). Podem parlar per Twitter, xatejar per Facebook o engegar la webcam i fer un Skype però encara a vegades ens trobem amb obstacles: Com treballem tots dos sobre el mateix document que tinc a l’escriptori? Com tinc visibilitat de les tasques que està fent el company que viu en una altra franja horària?

Per sort, hi ha molts emprenedors que s’han trobat amb aquests problemes i que han desenvolupat solucions diverses per a treballar junts (però separats) de manera més eficient.

1. Stixy: Aquesta aplicació online ens permet crear “taulells” virtuals per recopilar informació per a qualsevol projecte. Podem crear tants taulells com vulguem i afegir-hi notes, fotos, documents i tasques. Els taulells es poden compartir amb qui volguem i podem donar-los permís per editar el taulell o només de lectura. Una eina amb moltes possibilitats que s’adapta fàcilment a la complexitat del projecte en què col·laborem.

.

2. Writeboard: Una eina molt potent dels creadors de Basecamp (una eina de gestió de projectes molt completa, potser massa per segons quines necessitats). Writeboard és una opció molt eficient i gratuïta per treballar col·laborativament en un document. Només l’hem de crear, compartir per email amb qui toqui i tots a treballar. Les millors funcionalitats són la manera en que fa control de les versions del document, qui hi ha fet els darrers canvis i una solució molt pràctica per revisar d’un cop d’ull les modificacions que s’hi van fent.

.

3. Wridea: Quan iniciem un projecte nou i estem en la fase de captar noves idees, aquesta eina és fantàstica. Et permet recollir qualsevol idea, organitzar-les en “pàgines” (per projecte), categories (segons la prioritat, si és factible, etc.) i compartir-les amb altres usuaris. A part de les funcionalitats més bàsiques per treballar col·laborativament, té una opció genial que s’anomena “pluja d’idees” i que et permet fer un brainstorming virtual amb les idees que heu anat recollint.

.

4. Tinychat: aquesta aplicació web ens permet crear en quatre clicks una sala de chat i convidar-hi a qualsevol que vulguem sense necessitat d’instal·lar res. Només cal que els enviïs l’enllaç i automàticament poden entrar sense crear cap compte o utilitzant els de Facebook o Twitter. A les sales de chat s’hi pot parlar escrivint o a través de la webcam i hi pot haver centenars d’usuaris en una mateixa sala. Evidentment aquestes funcionalitats fan que sigui molt popular entre gent que l’utilitza per oci però pot ser una solució pràctica i ràpida si necessiteu un espai per xerrar i veure-us les cares amb els companys de treball.

.

5. World Time Buddy: sé per experiència pròpia que intentar tenir una reunió online amb persones en diferents punts del món pot ser un malson a l’hora de coordinar-se amb diferents franjes horàries. No és fàcil decidir el millor moment per parlar amb algú a San Francisco, Barcelona i Sidney alhora i en una hora raonable. Pensar en hores de diferència fa venir molt mal de cap, aquesta eina és una solució fantàstica que tan de bo hagués congeut abans. Et permet triar diverses localitzacions del món i visualitzar d’un cop d’ull les coincidències d’hores diürnes i laborals, assenyalant-te les millors opcions per convocar una reunió.

.

6. Trello: Aquesta aplicació web és una soució molt completa però centarda en unes funcionalitat bàsicament organitzativa. Et permet crear una panells on ordenar idees, tasques i projectes amb targetes, llistes i usuaris. Per exemple, pots tenir un taulell amb una llista de coses “pendents de revisar” i una altra de “revisades” i assignar als diferents usuaris del taulell cada una d’aquestes coses. Molt útil si t’agrada poder tenir control amb un sol cop d’ull de tot el que hi ha “sobre la taula” quan treballem amb un equip gran i moltes tasques.

.

7. Podio: Aquesta aplicació és una de les eines més completes amb que m’he trobat mai. Es descriu com “una plataforma social de treball” i és, per explicar-ho amb una analogia, una eina que ens permet crear una xarxa social per a tots els membres d’un equip que volen col·laborar en un projecte. És totalment flexible i podem configurar-hi les funcionalitats que necessitem, convertint-lo en un espai de col·laboració simple o, si volem, en una Intranet o una mena de Facebook privat. La gràcia és que qualsevol usuari hi pot crear funcionalitats (en diuen “apps”) i compartir-les amb altres usuaris que també les poden incorporar a les seves plataformes. La veritat és que té massa opcions per poder-les explicar, el millor és que hi feu un cop d’ull i veieu totes les possibilitats que pot tenir per a vosaltres. La versió gratuïta permet crear una xarxa de fins a 10 treballadors.

.

8. Minutes.io: aquesta aplicació és una de les més interessants i és que serveix per una cosa molt concreta i ho fa amb un disseny molt atractiu i molt fàcil d’utilitzar. Amb aquesta solució podem crear un document amb l’ordre del dia (o les “minutes”) de qualsevol reunió. Només cal anar a la seva web, prendre nota del que es discuteix, podent assignar tasques, idees, punts a explorar, etc… i finalment compartir-ho per emial amb tots els participants. És tan simple d’utilitzar que ni tan sols necessitem registrar-nos per començar a prendre notes.

.

9. Teambox: Si el que necessiteu és una eina completa de gestió de projectes, us recomano provar Teambox, una aplicació que cada vegada està esdevenint més espectacular a nivell de funcionalitats i que ha estat creada per una empresa que treballa entre Califòrnia i Barcelona. Entre les coses que s’hi poden fer de manera col·laborativa: crear projectes, llistes de tasques, converses, pàgines, wikis, guardar-hi arxius (també des de Google Docs), registres de temps i dedicació, calendaris i eines típiques d’aplicacions socials. La versió gratuïta permet crear 3 projectes i 50Mb d’emmagatzematge i hi ha diversos plans de pagament per escollir.

.

10. Stypi: aquesta eina us agradarà als que pensàveu que Google Wave tenia potencial (tot i que Google no ho va saber llançar com tocava). Ens permet treballar simultàniament sobre un mateix document com altres eines però, en aquest cas, podem veure en temps real com es van generant els canvis (literalment veiem com apareixen les paraules “soles” sobre la pàgina). També hi ha una funció molt interessant que s’anomena “playback” que ens permet veure, com si fos una pel·lícula, una animació de com s’ha anat generant el text. No només és útil per col·laborar, pot servir per a crear textos individuals i poder tenir constància del nostre procés a mesura que el redactem.

.

11. Teamly: per als equips on cada un dels membres té el seu propi sistema de gestió de tasques, Teamly és una eina perfecta per, sense complicar gaire més el dia a dia, facilitar a un equip a enfocar-se en les prioritats més importants en cada moment. Més que en crear tasques i sub-tasques infinites, el més important a Teamly és assignar prioritats, i sense complicacions: assignem quines tasques són per avui, per aquesta setmana o per aquest mes, i qui les ha de fer. I ja està. La versió gratuïta té gairebé totes les funcionalitats i inclou publicitat.

Espero que us resultin útils! Si en proveu alguna o en sou usuaris, deixeu-nos un comentari amb la vostra opinió.

Això és un article de Betes i Clicks, si vols rebre per email tot el que publiquem, subscriu-te gratuïtament

Altres eines interessants per treballar online: