La lliçó d’avui del curset d’estiu per blocaires en català serà fàcil de posar en pràctica, que és dilluns i us ho tindré en compte!
.
La importància de monitoritzar
Amb la enorme quantitat d’informació que es genera cada dia a la xarxa, és gairebé impossible que estem al dia de tot el que passa al nostre voltant i no se’ns escapi res. De fet, una de les tasques més importants dels bloggers no és tant escriure articles (tot i que això pren temps) com estar al dia del tema/temes que tracta al seu blog.
Probablement els temes amb que heu decidit identificar-vos són temes sobre els quals esteu generalment informats ja que solen ser temes per als quals ja teníeu un interès natural i que probablement us apassionen. De totes maneres, mai està de més fer un exercici d’organització de totes les activitats necessàries per monitoritzar, observar, controlar i llegir què és el que es mou en el vostre sector.
Aquesta monitorització us permetrà:
> Estar al dia de les novetats/notícies/actualitat del vostre sector
> Saber quins són els temes que s’estan tractant avui en dia i que interessen als vostres lectors
> Demostrar la vostra expertesa, citant i compartint les fonts que trobeu interessants
> Identificar noves fonts, bloggers, mitjans etc… del sector que no havíem trobat abans
.
Què monitoritzem?
Les temàtiques que monitoritzem dependran del caire que haguem donat al nostre blog i els temes dels que hi volguem parlar. Evidentment si és una categoria molt concreta els temes seran més clars, mentre que si es tracta d’un blog personal, els temes seran el tipus d’informació que personalment us agradi llegir i compartir (perquè encara que un blog sigui personal, segurament hi haurà unes 3, 4 o 20 temàtiques que seran les que coneixeu i compartiu).
Alguns exemples de coses que hauríeu de monitoritzar:
> Les paraules clau del sector i dels sub-temes dins el sector
> Els noms de personatges (autors, investigadors, celebrities…) rellevants en aquesta temàtica
> Els noms d’empreses, organitzacions, marques, etc que operen dins el sector
> Tot allò referent a nosaltres/la nostra activitat: nom del blog, el nostre nom, la URL…
…
L’important és saber trobar l’equilibri entre controlar la informació i no saturar-se. Jugueu amb la freqüència de les alertes i feu proves per veure si els termes són els adecuats. Si són massa genèrics us poden saturar d’informació i no servirà de res.
.
On monitoritzem?
On activar les alertes i com també dependrà del tema que vulguem monitoritzar. Algunes idees que us proposem:
> Monitoritza tota la web: les alertes de Google (Google Alerts) són el sistema més conegut d’alertes a la xarxa. Pots activar cercar només a notícies, blogs, vídeos o foros, o a tota la web. També pots decidir si reps la informació tan bon punt hi hagi una menció o resums diaris o setmanals (us ho recomano, o parareu bojos!). SI us heu aficionat a Google Reader, en comptes de rebre les alertes per email podeu configurar un enllaç RSS (sel·leccionant l’opció Feed en comptes de posant una adreça de correu).
> Monitoritza twitter: evidentment us aconsellem que tingueu configurat la vostra aplicació de gestió de twitter amb algunes cerques clau però si us interessa recopilar els resultats i anar-los consultant periòdicament hi ha serveis com Twilert que ens envia mails periòdics. Si preferim RSS, podem generar un feed amb qualsevol cerca de Twitter Search.
> Monitoritza Facebook (i altres xarxes socials): això ja és més complicat però existeixen alguns sistemes d’alertes a l’estil de Google especialitzats en les xarxes socials. Un dels més coneguts és Social Mention.
> Monitoritza fonts clau: Ja hem parlat de subscriure’ns a les fonts principals del nostre sector fent servir Google Reader. Potser també hi ha fonts més generalistes que parlen sovint del vostre tema. Podeu fer-hi cerques i subscriure-us a l’RSS dels resultats i, si això no és possible, potser trobareu enllaços de subscripció a les seves newsletter o a feeds de les categories concretes que ens interessen.
El millor que podeu fer és fer una prova i segons veieu el volum que rebeu d’informació, decidir què és gestionable i què no. Si hi ha moltíssimes alertes però totes venen de 5 fonts clau, només cladrà que ens subscrivim a l’RSS d’aquestes fonts i anar controlant les alertes només de tant en tant per si apareixen noves fonts que mencionen molt el nostre tema.
.
EXERCICI pràctic #7:
a) Posa en marxa alertes necessàries per estar al dia en el teu blog
Segurament et servirà l’exercici que vam fer a la primera lliço on vam definir quines són les paraules clau del teu blog
b) Fes proves durant un parell de setmanes i llavors decideix si les has de modificar. Si identifiques noves fonts interessants, afegeix-les al Google Reader.
No us poso més feina per a que tingueu temps de posar-vos al dia amb les lliçons pendents!
4 comments
Higini diu:
jul 18, 2011
A monitoritzar!
José i Lina diu:
jul 18, 2011
Buffffffffffffffff,aquí ja em perdo,..
ja he dit des d’un principi que jo i les noves tecnologies???
Després de llegir la lliço d’avui he estatinvestigant,i he escollit google alerts.
He demanat meteorology.Ara a veure que m’arribarà per mail,ja ho aniré comentant com va.
Com trobar temes per escriure – Vull ser blogger! Lliçó 9 | Betes i Clicks – desenredant la xarxa diu:
jul 22, 2011
[…] blogaires lectors, a estar al dia de la informació sobre la qual escrivim, llegint altres blogs i monitoritzant els temes clau. Un cop hem posat en marxa aquest “règim d’informació”, hem de trobar la manera […]
20 idees a tenir en compte per a ser blogger – Vull ser blogger! Lliçó 12 | Betes i Clicks – desenredant la xarxa diu:
jul 29, 2011
[…] 11. Estigues sempre al dia dels temes que tractes al blog monitoritzant temàtiques, idees i persones clau a la web i a les xarxes socials (per saber-ne més) […]