.

Bon dia, ara que ja hem descrit els nostres blogs de forma atractiva, i hem preparat un primer article tenint en compte uns quants elements bàsics, acabarem la setmana donant a conèixer aquest darrer article i posant en pràctica com fer difusió del nostre blog.

.

Vols dir que cal fer difusió?

Començo per qüestionar una idea que segur que a més d’un li passa pel cap. Si el meu blog no té ingressos per publicitat ni estic escrivint un blog corporatiu… vols dir que cal fer difusió?

La resposta és no, però… per què no? Tracti el tema que tracti el teu blog, en el fons escrivim per a que hi hagi algú a l’altra banda de la pantalla que llegeixi. Potser no tenim ambicions de tenir centenars de milers de lectors i ser gurús del nostre tema, però si escrivim en un entorn públic com un blog i no en (per posar un exemple) un diari amagat sota el matalàs tancat amb pany i clau és perquè en el fons, confiem que hi hagi algú a qui li pugui interessar el que diem i per tant, volem que ens trobi.

Una altra puntualització que vull fer és que la mesura de l’èxit com a blogaire no és quantitativa sino qualitativa. Fa molta il·lusió veure que, després de publicar aquest article en el que has posat tant de carinyo, les visites van pujant i vas seguint les estadístiques de manera quasi obsessiva (per cert, no ho feu això, és com mirar un pastís dins del forn, si el mires massa, no puja! ;-)). Però al final, el que realment importa són aquelles visites que tornen dia rere dia, les que van tornant sovint perquè saben que trobaran coses que els agradaran, els que no fallen mai en deixar un comentari enginyós (ja sabeu qui sou…) i els que fins i tot en persona et diuen “ai, jo et llegeixo sempre!”.

En resum: val més 5 lectors fidels i actius que 100 visites un dia que no veuràs mai més. En qualsevol cas, aquests 5 lectors fidels (1) els has de troba i (2) els has de convertir en lectors fidels recordant-los que existeixes. I és per això que us dic que si, cal que facis difusió!

.

Per on comencem: l’enllaç a l’article

El punt de partida dels exercicis de difusió serà l’enllaç directe al teu article (no al teu blog en general). D’aquesta manera concentrem la difusió en un contingut en general i serà molt més fàcil captar l’atenció dels que estiguin interessats en aquell tema en particular..

A més a més, si utilitzem l’enllaç permanent a un article ens assegurem que si algú veu el nostre tweet o publicació en qualsevol xarxa social d’aquí uns dies (hi ha gent que hi entra poc!) quan hi facin click es trobin amb l’article en qüestió i no una altra cosa si ja hem publicat articles nous.

Així que, agafeu aquest enllaç i anem a repassar les 3 xarxes socials principals:

.

Fes difusió a Facebook

Segurament la majoria teniu Facebook, i els que no, tampoc seré jo la que us convenci avui (segur que sou dels que teniu ganes de debat… no us donaré aquesta satisfacció 😉 ). En qualsevol cas, a casa nostra i en la majoria de racons del món, Facebook és la xarxa social amb més usuaris i més utilitzada..

Persones que fins ara el seu coneixement de la tecnologia es limitava a fer un SMS i rebre els correus de la feina, s’han creat perfils a Facebook i han incorporat unes quantes (o moltes) visites diàries per veure el canal de notícies dels seus “amics”. I és que el que comparteixen els nostres amics en general (ja sé que no sempre) ens interessa. Conclusió: entre els teus amics a Facebook hi tens els teus primers potencials lectors fidels, potser perquè si us moveu en els mateixos cercles, teniu inquietuds similars, però sobretot perquè, només per ser “amics” ja tenen un primer motiu per interessar-s’hi.

Com fem difusió a Facebook?

> El més bàsic és compartir l’enllaç al teu mur. Facebook n’agafa el titular, un petit fragment i fins i tot et permet escollir una minitura d’alguna de les imatges per a il·lustrar-lo, tot plegat queda molt atractiu. Pots (i et recomano) afegir un comentari personal, explicant una mica més sobre el tema, afegint un punt personal… per exemple “Amics, ja sabeu que aquest tema m’apassiona, a veure si us agrada l’article que n’he fet!”

> Una altra opció és compartir l’enllaç en una pàgina de Facebook que gestionis. Això serveix evidentment si tens una pàgina oficial (per una empresa, marca, associació…) que estigui relacionat amb el teu blog o alternativament, si has creat la pàgina del teu blog. Si acabes de començar, no t’ho recomano (ja tens prou feina amb fer créixer el blogguet per haver d’anar buscant seguidors…) però a la llarga, pot ser una bona idea. Hi ha gent que prefereix seguir blogs a través de Facebook i per ells és una solució excel·lent. Jo vaig tardar 2 anys en crear-la però la pàgina de Facebook de Betes i Clicks té la seva pròpia comunitat de lectors fidels.

> Una altra opció és compartir l’enllaç en el mur d’algun grup. Per a això, cal que cerquis grups rellevants, on hi hagi usuaris interessats en el teu tema (utilitzeu el cercador de Facebook posant paraules clau). En aquest cas el millor és el sentit comú i la bona fe: si cada dia entrem a penjar el nostre enllaç i sortim i llestos, això és fer spam i ningú ens voldrà llegir. Si entrem de tant en tant, comentem en les coses que comparteixen els altres companys de grup i compartim només aquells articles especialment rellevant, afegint-hi un comentari personal per als del grup, pot ser una maner excel·lent d’atreure futurs lectors… per exemple “Hola, sempre parlem d’aquest tema aquí al grup, n’he escrit un article a fons amb el meu punt de vista, m’agradaria saber què en penseu!”

> Finalment, una altra opció és publicar el nostre enllaç en murs de pàgines alienes. Compte amb això perquè pot molestar els administradors i tampoc guanyaràs molta exposició (no el veurà ningú a menys que entrin a la pàgina en qüestió). Però pot valdre la pensa si és tan rellevant que l’administrador decideix compartir-lo amb els seguidors. Un exemple d’això seria si fas un articles sobre un grup de música i tenen pàgina oficial de fans, pot ser un bon lloc per compartir-hi l’enllaç i en principi, t’ho agrairan.

Per posar-vos al dia en els bàsics de Facebook:

Veniu a llegir el nou article al meu blooooog!!

.

Fes difusió a Twitter

A diferència de Facebook Twitter és més obert a tota mena de contactes que no són necessàriament “amics” (o gent que més i menys coneixem) com a Facebook. La gràcia de Twitter és que la gent sol ser bastant inquieta i ja està buscant tweets amb enllaços interessants que llegir. Per això Twitter és un complement excel·lent per a qualsevol blogger.

Una altra gran avantatge de Twitter és que la informació interessant s’hi comparteix com un refredat. Hi ha poques coses més fàcils que fer un “retweet” i re-publicar un enllaç interessant. Així us trobareu que l’enllaç que arribava als vostres centenars de fans ara arriba a centenars més quan un d’ells l’ha tornat a publicar… i així anar creixent exponencialment.

Com fem difusió a Twitter?:

> El més fàcil, fes un tweet amb el títol del teu article (i si t’hi cap, una mica de comentari) i un enllaç. Utilitza escurçadors d’enllaços com ves.cat o bit.ly per a que hi càpiga més en 140 caràcters. Fes el tweet en un moment que creguis que els potencials interessats el veuran, és a dir, no twittegis el dissabte a l’hora de la migdiada ni a les 3 del matí d’un dimarts.

> Una opció és demanar explícitament a la gent que et retwitteji. Pots posar una anotació tipus “siusplau RT!” al teu tweet i de vegades, això ànima a la gent. Com tot, millor no abusar-ne o serem més pesats que els spammers que envien anuncis de Viagra.

> Finalment també podem enviar un missatge dirigit a algú que sabem que li interessarà segur l’article. Millor si és algú a qui sabem que no molestarem i que realment li interessarà. Per exemple: “@nomdelusuari has vist això? (enllaç) He escrit un article sobre aquest tema que tant t’agrada i m’agradaria saber què en penses”. Sobretot, tingueu seny, a en Buenafuente no li interessen la majoria dels nostres articles, malauradament. 😉

Per posar-vos al dia en els bàsics de Twitter:

.

Fes difusió a LinkedIn

LinkedIn és un cas una mica especial i dirigit sobretot als que tracteu temes relacionats amb el vostre món professional. De totes maneres pot valdre la pena si el teu blog serveix per avançar en la teva carrera ja que és una manera d’exposar els teus articles i fer créixer la teva reputació en un entorn on és altament rellevant. No cal dir que si fas carrera per exemple en l’educació infantil i escrius un blog sobre pornografia… millor que no comparteixis res a LinkedIn (i de fet, millor utilitza un pseudònim!)

Com fem difusió a LinkedIn?

> Des de fa un temps podem posar un “status” a LinkedIn, similar a un tweet o un status de Facebook. Penja allà el teu enllaç amb el títol i un comentari i els teus contactes veuran que has compartit una publicació.

> També hi ha l’opció de posar-te una “aplicació” en el teu perfil que reflecteixi les últimes entrades del teu blog. Fes-ho si el tema sobre el que escrius està directment relacionat amb la teva experiència. És com convertir el teu blog en part del teu currículum i pot resultar molt atractiu.

> Finalment, i potser el que més funcionarà a LinkedIn és compartir l’enllaç en algun grup relacionat amb el nostre tema. Alguns grups són molt actius i la gent comenta i comparteix enllaços a diari. Com sempre però, sigues rellevant, no facis spam i sigues actiu al grup comentant i llegint els articles que comparteixin els altres.

Per posar-vos al dia en els bàsics de LinkedIn:

.

EXERCICI pràctic #3:

a) Fes difusió de l’article que has escrit per la lliçó 2 a les xarxes socials

Si encara no l’heu escrit, feu-lo, compartiu-lo en un comentari a la lliçó 2 i passeu directament a fer la difusió, al vostre ritme!

b) Deixa un comentari i explica’ns on has fet difusió: al teu mur? en alguna pàgina o grup? amb un tweet?… i com ha anat: molts de retweets? comentaris a Facebook? nous visitants?

veure totes les lliçons del 1er curs “Vull ser blogger!”