Bon dia, ara que ja hem descrit els nostres blogs de forma atractiva, i hem preparat un primer article tenint en compte uns quants elements bàsics, acabarem la setmana donant a conèixer aquest darrer article i posant en pràctica com fer difusió del nostre blog.
.
Vols dir que cal fer difusió?
Començo per qüestionar una idea que segur que a més d’un li passa pel cap. Si el meu blog no té ingressos per publicitat ni estic escrivint un blog corporatiu… vols dir que cal fer difusió?
La resposta és no, però… per què no? Tracti el tema que tracti el teu blog, en el fons escrivim per a que hi hagi algú a l’altra banda de la pantalla que llegeixi. Potser no tenim ambicions de tenir centenars de milers de lectors i ser gurús del nostre tema, però si escrivim en un entorn públic com un blog i no en (per posar un exemple) un diari amagat sota el matalàs tancat amb pany i clau és perquè en el fons, confiem que hi hagi algú a qui li pugui interessar el que diem i per tant, volem que ens trobi.
Una altra puntualització que vull fer és que la mesura de l’èxit com a blogaire no és quantitativa sino qualitativa. Fa molta il·lusió veure que, després de publicar aquest article en el que has posat tant de carinyo, les visites van pujant i vas seguint les estadístiques de manera quasi obsessiva (per cert, no ho feu això, és com mirar un pastís dins del forn, si el mires massa, no puja! ;-)). Però al final, el que realment importa són aquelles visites que tornen dia rere dia, les que van tornant sovint perquè saben que trobaran coses que els agradaran, els que no fallen mai en deixar un comentari enginyós (ja sabeu qui sou…) i els que fins i tot en persona et diuen “ai, jo et llegeixo sempre!”.
En resum: val més 5 lectors fidels i actius que 100 visites un dia que no veuràs mai més. En qualsevol cas, aquests 5 lectors fidels (1) els has de troba i (2) els has de convertir en lectors fidels recordant-los que existeixes. I és per això que us dic que si, cal que facis difusió!
.
Per on comencem: l’enllaç a l’article
El punt de partida dels exercicis de difusió serà l’enllaç directe al teu article (no al teu blog en general). D’aquesta manera concentrem la difusió en un contingut en general i serà molt més fàcil captar l’atenció dels que estiguin interessats en aquell tema en particular..
A més a més, si utilitzem l’enllaç permanent a un article ens assegurem que si algú veu el nostre tweet o publicació en qualsevol xarxa social d’aquí uns dies (hi ha gent que hi entra poc!) quan hi facin click es trobin amb l’article en qüestió i no una altra cosa si ja hem publicat articles nous.
Així que, agafeu aquest enllaç i anem a repassar les 3 xarxes socials principals:
.
Fes difusió a Facebook
Segurament la majoria teniu Facebook, i els que no, tampoc seré jo la que us convenci avui (segur que sou dels que teniu ganes de debat… no us donaré aquesta satisfacció 😉 ). En qualsevol cas, a casa nostra i en la majoria de racons del món, Facebook és la xarxa social amb més usuaris i més utilitzada..
Persones que fins ara el seu coneixement de la tecnologia es limitava a fer un SMS i rebre els correus de la feina, s’han creat perfils a Facebook i han incorporat unes quantes (o moltes) visites diàries per veure el canal de notícies dels seus “amics”. I és que el que comparteixen els nostres amics en general (ja sé que no sempre) ens interessa. Conclusió: entre els teus amics a Facebook hi tens els teus primers potencials lectors fidels, potser perquè si us moveu en els mateixos cercles, teniu inquietuds similars, però sobretot perquè, només per ser “amics” ja tenen un primer motiu per interessar-s’hi.
Com fem difusió a Facebook?
> El més bàsic és compartir l’enllaç al teu mur. Facebook n’agafa el titular, un petit fragment i fins i tot et permet escollir una minitura d’alguna de les imatges per a il·lustrar-lo, tot plegat queda molt atractiu. Pots (i et recomano) afegir un comentari personal, explicant una mica més sobre el tema, afegint un punt personal… per exemple “Amics, ja sabeu que aquest tema m’apassiona, a veure si us agrada l’article que n’he fet!”
> Una altra opció és compartir l’enllaç en una pàgina de Facebook que gestionis. Això serveix evidentment si tens una pàgina oficial (per una empresa, marca, associació…) que estigui relacionat amb el teu blog o alternativament, si has creat la pàgina del teu blog. Si acabes de començar, no t’ho recomano (ja tens prou feina amb fer créixer el blogguet per haver d’anar buscant seguidors…) però a la llarga, pot ser una bona idea. Hi ha gent que prefereix seguir blogs a través de Facebook i per ells és una solució excel·lent. Jo vaig tardar 2 anys en crear-la però la pàgina de Facebook de Betes i Clicks té la seva pròpia comunitat de lectors fidels.
> Una altra opció és compartir l’enllaç en el mur d’algun grup. Per a això, cal que cerquis grups rellevants, on hi hagi usuaris interessats en el teu tema (utilitzeu el cercador de Facebook posant paraules clau). En aquest cas el millor és el sentit comú i la bona fe: si cada dia entrem a penjar el nostre enllaç i sortim i llestos, això és fer spam i ningú ens voldrà llegir. Si entrem de tant en tant, comentem en les coses que comparteixen els altres companys de grup i compartim només aquells articles especialment rellevant, afegint-hi un comentari personal per als del grup, pot ser una maner excel·lent d’atreure futurs lectors… per exemple “Hola, sempre parlem d’aquest tema aquí al grup, n’he escrit un article a fons amb el meu punt de vista, m’agradaria saber què en penseu!”
> Finalment, una altra opció és publicar el nostre enllaç en murs de pàgines alienes. Compte amb això perquè pot molestar els administradors i tampoc guanyaràs molta exposició (no el veurà ningú a menys que entrin a la pàgina en qüestió). Però pot valdre la pensa si és tan rellevant que l’administrador decideix compartir-lo amb els seguidors. Un exemple d’això seria si fas un articles sobre un grup de música i tenen pàgina oficial de fans, pot ser un bon lloc per compartir-hi l’enllaç i en principi, t’ho agrairan.
Per posar-vos al dia en els bàsics de Facebook:
- Diccionari bàsic de Facebook: les 15 paraules que necessites saber
- Coneix i edita el teu nou perfil de Facebook
- Tot sobre les noves pàgines de Facebook
- Canvis a Facebook: Controla millor què comparteixes
- Facebook: clar i català – Manual d’introducció a Facebook per a empreses (document)
.
Fes difusió a Twitter
A diferència de Facebook Twitter és més obert a tota mena de contactes que no són necessàriament “amics” (o gent que més i menys coneixem) com a Facebook. La gràcia de Twitter és que la gent sol ser bastant inquieta i ja està buscant tweets amb enllaços interessants que llegir. Per això Twitter és un complement excel·lent per a qualsevol blogger.
Una altra gran avantatge de Twitter és que la informació interessant s’hi comparteix com un refredat. Hi ha poques coses més fàcils que fer un “retweet” i re-publicar un enllaç interessant. Així us trobareu que l’enllaç que arribava als vostres centenars de fans ara arriba a centenars més quan un d’ells l’ha tornat a publicar… i així anar creixent exponencialment.
Com fem difusió a Twitter?:
> El més fàcil, fes un tweet amb el títol del teu article (i si t’hi cap, una mica de comentari) i un enllaç. Utilitza escurçadors d’enllaços com ves.cat o bit.ly per a que hi càpiga més en 140 caràcters. Fes el tweet en un moment que creguis que els potencials interessats el veuran, és a dir, no twittegis el dissabte a l’hora de la migdiada ni a les 3 del matí d’un dimarts.
> Una opció és demanar explícitament a la gent que et retwitteji. Pots posar una anotació tipus “siusplau RT!” al teu tweet i de vegades, això ànima a la gent. Com tot, millor no abusar-ne o serem més pesats que els spammers que envien anuncis de Viagra.
> Finalment també podem enviar un missatge dirigit a algú que sabem que li interessarà segur l’article. Millor si és algú a qui sabem que no molestarem i que realment li interessarà. Per exemple: “@nomdelusuari has vist això? (enllaç) He escrit un article sobre aquest tema que tant t’agrada i m’agradaria saber què en penses”. Sobretot, tingueu seny, a en Buenafuente no li interessen la majoria dels nostres articles, malauradament. 😉
Per posar-vos al dia en els bàsics de Twitter:
- Diccionari bàsic de Twitter: les 15 paraules que necessites saber
- 10 passos per iniciar-se a Twitter
- 3 eines per a gestionar els teus seguits i seguidors a Twitter
- Twitter: clar i català – Manual d’introducció a Twitter per a empreses (document)
.
Fes difusió a LinkedIn
LinkedIn és un cas una mica especial i dirigit sobretot als que tracteu temes relacionats amb el vostre món professional. De totes maneres pot valdre la pena si el teu blog serveix per avançar en la teva carrera ja que és una manera d’exposar els teus articles i fer créixer la teva reputació en un entorn on és altament rellevant. No cal dir que si fas carrera per exemple en l’educació infantil i escrius un blog sobre pornografia… millor que no comparteixis res a LinkedIn (i de fet, millor utilitza un pseudònim!)
Com fem difusió a LinkedIn?
> Des de fa un temps podem posar un “status” a LinkedIn, similar a un tweet o un status de Facebook. Penja allà el teu enllaç amb el títol i un comentari i els teus contactes veuran que has compartit una publicació.
> També hi ha l’opció de posar-te una “aplicació” en el teu perfil que reflecteixi les últimes entrades del teu blog. Fes-ho si el tema sobre el que escrius està directment relacionat amb la teva experiència. És com convertir el teu blog en part del teu currículum i pot resultar molt atractiu.
> Finalment, i potser el que més funcionarà a LinkedIn és compartir l’enllaç en algun grup relacionat amb el nostre tema. Alguns grups són molt actius i la gent comenta i comparteix enllaços a diari. Com sempre però, sigues rellevant, no facis spam i sigues actiu al grup comentant i llegint els articles que comparteixin els altres.
Per posar-vos al dia en els bàsics de LinkedIn:
.
EXERCICI pràctic #3:
a) Fes difusió de l’article que has escrit per la lliçó 2 a les xarxes socials
Si encara no l’heu escrit, feu-lo, compartiu-lo en un comentari a la lliçó 2 i passeu directament a fer la difusió, al vostre ritme!
b) Deixa un comentari i explica’ns on has fet difusió: al teu mur? en alguna pàgina o grup? amb un tweet?… i com ha anat: molts de retweets? comentaris a Facebook? nous visitants?
28 comments
Alyebard diu:
jul 8, 2011
Com dius a dalt. Et segueixo 😀
Anna - Betes i Clicks diu:
jul 8, 2011
gràcies! sempre m’agrada saber qui sou, els que mai deixeu comentaris! benvingut! 😉
Enric Pineda diu:
jul 8, 2011
Com que avui els deures eren més aviat fàcils, ja els he fet entre ahir i avui. L’entrada l’he penjada al Twitter (on sóc molt més actiu) i al Facebook (de fet, al Facebook ho acabo de fer aquest matí). Això sí, l’impacte que ha tingut a través de Twitter ha estat… més aviat baix. Ves que el tema no els hagi acabat d’agradar.
I si em permeteu, faré una mica d’autobombo: quan l’Anna parlava de fer servir acurtadors d’adreces, s’ha deixat la possibilitat de poder-vos crear el vostre propi acurtador. Us deixo un post del meu bloc on explico com fer-ho:
http://www.enricpineda.com/blog/?p=208
Vinga, salut i euros!
José i Lina diu:
jul 8, 2011
Interessant el teu blog i gràcies,sempre s’aprenen coses noves.
Anna - Betes i Clicks diu:
jul 8, 2011
Hola Enric,
t’he fet RT perquè és el tipus de tweet que si hagués vist ahir hagués retwittejat.
ja et dic, m’extranya que no tingués més impacte… dues recomanacions per la propera:
> no comencis diguent: “nou escrit al blog”, posa el títol, o un comentari que enganxi tipus “encara no parles xinès?”… quan algú posa “he escrit al blog”, fa com pal… de fet, no cal que diguis que ho has escrit tu, si el titular els enganxa, què més dona si ells s’esperaven un link a La Vanguardia? sorpresa! estan al teu blog i els ha encantat!
> intenta publicar a una hora més “twitter-firendly”. Depèn del tema i els teus seguidors, però a partir de les 9.30-10.am, just abans de dinar i a mitja tarda són bones hores. Ho vas publicar a les 19.00, una mica massa tard pels que miren tweets a la feina i una mica massa d’hora per als que els miren quan han arribat a casa, potser era mala hora. ës una idea, a veure si el proper té més impacte! Ah, i evidentment, no t’oblidis d’anar cultivant followers! 😉
Enric Pineda diu:
jul 8, 2011
Després del teu RT hi ha hagut un repunt en les visites i ja puc dir que avui és el dia amb més visites (i això que encara no s’ha acabat!). La majoria han vingut per Twitter, alguna pel Facebook i alguna (tachan tachan) a través de cerca a Google o Instapaper.
Merci pels consells i pel retweet! 非常感谢!
José i Lina diu:
jul 8, 2011
Bon dia!
Donç els deures que em demanes,ja els vaig fer ahir i els he repetit aquest matí.Després de fer la 1ª entrada ahir tarda,la vaig compartir al facebook i al twitter.Per el facebook els resultats van ser totalment nuls,ningú va fer el més mínim comentari,en canvi per el twitter van entrar varios seguidors i s’han afegit a seguir el nostre blog (4) ,també van deixar un parell de comentaris. Aquest matí quan he acabat la 2ª entrada he tornat a fer el mateix.,
Bon cap de setmana a tots i a seguir experimentant amb el blog!!
Anna - Betes i Clicks diu:
jul 8, 2011
A Facebook on ho vas penjar? Al teu perfil personal?
Vas afegir algun comentari del tipus “amics hem creta un blog nou sobre meteorologia, ja sabeu que ens encanta, espero que us passeu a veure’l! etc etc”?
José i Lina diu:
jul 9, 2011
El perfil de Llamp sant fost.Nosaltres ademés dels nostres respectius perfils(José i Lina),vem crear el de Llamp per temas de meteo,compartir fotos,videos amb molta gent ,realment en aquest perfil tenim 500 amics i potser coneixem personalment 3 o 4 tots són desconeguts ,que tan sols compartim afició.cada dia pengem l’entrada al blog amb una breu explicació i avui ha sigut el primer dia que algú ens ha dit algo.Suposo que passa desapercebuda entre tant contingut que oferim al nostre perfil.El twitter ha estat més fructifer.Però amb tres dias 215 visitas penso que no esta malament.
Anna - Betes i Clicks diu:
jul 11, 2011
Si és un perfil ple de contactes que són aficionats a la météo perfecte!
si normalment la gent reacciona i respon al contingut que pengeu, és qüestió de paciència i mica a mica aniran acostumant-se a veure les entrades del blog entre els altres continguts que pengeu.
215 visites en 3 dies no està GENS malament
José i Lina diu:
jul 12, 2011
Gràcies Anna!!
Ramon Gi Va diu:
jul 8, 2011
Hola Anna, i tots els alumnes,
Ja he fet la faena d’aquesta lliçó que, a diferència de la segona, ha sigut curteta. A Twitter he posat: «Paterna en valencià: sobre com usar el ‘Diccionari multilingüe’ del GREC» + l’enllaç. Després, a Facebook: «Si no coneixeu el ‘Diccionari multilingüe’ de GREC, ací trobareu algunes explicacions pràctiques. Espere que vos resulte útil!» + enllaç amb miniatura. Em fa l’efecte que el missatge és molt millorable com a eina de difusió, de manera que espere els vostres consells, que em fan falta!
Per cert, em trobareu a @ramongiva (Twitter) i Ramon Gi Va (Facebook).
Salut!
Anna - Betes i Clicks diu:
jul 11, 2011
Hola Ramon,
crec que els teus missatges són perfectes, ara el que has de treballar són els contactes en aquestes xarxes socials.
intenta trobar usuaris i perfils per seguir que parlin de temes relacionats amb la llengua. Segurament trobaràs que comparteixen enllaços i recursos interessants, si aprofites per fer-los RT, amb el temps, ells et seguiran i et faran RT a tu.
pots aprofitar per presentar-te si algú t’agraeix un RT, “gràcies, jo també penjo enllaços a recursos lingüístics al meu blog, potser t’interessa”, etc etc
LaMirandolina diu:
jul 9, 2011
Un article amb consells molt interessants, Anna. I els comentaris posteriors, també! Però si se’m permet, jo encara hi afegiria una altra tècnica per difondre el teu bloc entre gent que hi pot estar potencialment interessada. La cosa consisteix a buscar blocs que tractin una temàtica similar a la teva i deixar un comentari en alguna de les seves entrades, la que més t’interessi, l’última, la que t’agradi…. En el comentari, pots indicar l’enllaç directe a un article del teu bloc que tracti un tema similar, pots dir simplement que afegeixes aquest bloc a la llista dels teus blocs preferits o pots comentar l’entrada, simplement i dir que tens un bloc sobre el mateix àmbit temàtic. Jo sempre he pensat que, si vols seguidors (o visitants) primer has de seguir (o visitar).
Anna - Betes i Clicks diu:
jul 11, 2011
Totalment d’acord!
De fet, la lliçó de dimecres 13 anirà al voltant d’això!!
Passa’t dimecres i dóna consells als companys!
Higini diu:
jul 9, 2011
Fet! Sense haver vist la lliçó 3, ja havia fet la difusió automàticament al Facebook i al Twitter 😉
Anna - Betes i Clicks diu:
jul 11, 2011
I com va anar? D’on solen venir més visites?
Higini diu:
jul 11, 2011
Sobretot del Facebook, les del twitter són molt reduides.
davidbarcelo diu:
jul 11, 2011
Bon dia blogaires i bataclickerus!
Jo també havia fet difusió de la 1a entrada, doncs a wordpress ja et dona la opció de publicar-ho automàticament a twitter i facebook (hi afegeix el títol de l’entrada i al facebook també una part important del text).
De tota manera, per a la segona (i de moment darrera) entrada, i deixant passar el cap de setmana (mal momemt per fer difusió de res a les xarxes socials), aquest matí he tornat a publicar comentaris un xic més personals en la línea de “encara no coneixeu el perquè de les coses petites? Jo us ho explico…” Ja miraré si hi ha un repunt de visites durant el dia, esperem que sí. En tot cas, divendres sí que es va notar…
A nivell de difusió, aprofto per fer un apunt que pot ser interessant: jo he afegit en el meu “blogroll” les adreces de blogs d’amics i gent que conec i que crec que poden ser “seguidors potencials” del meu blog. En tot cas, es pot arribar a una mena d’acors per tal de promocionar mútuament els blogs entre els respectius seguidors… Pot ser efectiu també afegir adreces d’altres blogs de temàtica similar al nostre que, segons crec, no seria com promocionar la competència si no més aviat per aglutinar esforços (un amica com quan hi ha una acumulació de comerços similars propers, on tots s’acaben alimentant dels “clients dels altres”).
En fi, això és el que penso jo 😉
Salut i clicks!
Anna - Betes i Clicks diu:
jul 11, 2011
Bona feina David!
dimecres 13 tractarem el tema dels blogrolls, a la lliço 5, t’hi esperem!
Georgina diu:
jul 11, 2011
Bones!
M’encanten les teves lliçons!!!
Totalment d’acord amb el tema de difondre la informació pel facebook i pel twitter. Coincideixo amb els altres blocaires que el facebook em dóna més joc, tinc més participació i més visites que pel twitter. Quan vaig començar el bloc, va ser un company de feina -l’informàtic- qui em va insistir que em fes la pàgina al FB, jo sincerament no ho tenia gens clar… però ara n’estic molt contenta.
Sobre el tema proper, els blogrolls, seguir als blocs de temàtica similar, deixar comentaris… com han comentat els companys, súper-important!!
Salutacions i bona feina!
Anna - Betes i Clicks diu:
jul 18, 2011
Georgina, la veritat és que a FB i a Twitter hi ha perfils de gent diferent (tot i que cada vegada es van popularitzant més totes dues xarxes i això anirà canviant…)
Jo crec que segons la temàtica del blog, el Facebook pot funcionar millor perquè ja hi solem estar connectats amb gent que té interessos afins als nostres i que per tant són públic potencial del blog.
Narcís Macau diu:
jul 16, 2011
Hola Anna, uf, no sé com t´ho fas per tenir aquesta activitat al bloc, em fa molta ràbia perquè quasi no et puc seguir, a més el PC ha tingut un petit infart, en fi.
És interessant això que dius del Facebook, jo tinc una pàgina creada on s´hi publiquen els articles automàticament i pel que veig, la gent ho mira, però generalment els meus posts no generen comentaris, tampoc al bloc.
Una mica del mateix he fet amb Twitter, tot i que és una xaraxa que no em va, la trobo molt absorvent.
Una abraçada i t´aniré seguint com pugui !
Anna - Betes i Clicks diu:
jul 18, 2011
Hola Narcís,
tranquil, tu al teu ritme, ja ens atraparàs!
La pàgina a Facebook de Betes i Clicks tampoc genera gaires comentaris, algun m’agrada però no massa res més. Això si, si que genera tràfic al blog, que és important!
Crec que els catalans som de comentar poc, ens fa vergonya…
20 idees a tenir en compte per a ser blogger – Vull ser blogger! Lliçó 12 | Betes i Clicks – desenredant la xarxa diu:
jul 29, 2011
[…] 16. Fes difusió de cada nova entrada a les xarxes socials, per a donar a conèixer el teu blog i els teus continguts a nous lectors. Estudia les característiques de les xarxes socials principals i la millor manera de compartir a cadascuna d’elles (per saber-ne més) […]
MartinaH diu:
set 12, 2012
Gràcies pels teus consells. Acabo de crear el meu bloc i em resulten molt útils.
Però el fet és que en el meu bloc mantinc l’anonimat, cosa que em limita fer-ne difusió a través de les xarxes socials en les que hi estic inscrita amb la meva identitat real.
He provat a introduir el meu bloc en alguns directoris de blocs, però de catalans en trobo pocs. Se t’acudeixen altres vies de difusió?
Moltes gràcies!
Anna - Betes i Clicks diu:
set 17, 2012
Hola Martina,
el tema dels directoris és perquè com més enllaços cap al teu blog tinguis millor posicionaràs a Google. Avui en dia però el tema dels directoris ha perdut importància davant de la possibilitat de que es publiquin enllaços a les xarxes socials (molta més difusió). A banda, els directoris en català que hi ha (o hi havia) estan molt desfassats.
Jo et recomanaria que creessis un perfil a Twitter/pàgina a Facebook amb “la marca” del teu blog i que no es pugui vincular al teu nom (per seguir anònima) i vagis creixent la teva comunitat de seguidors així.
També et suggereixo que busquis blogs de temàtiques similars que t’agradin i els enllacis des del teu blog. Amb el temps, potser algun d’ells t’enllaçarà a tu.
Com a exemple: betes i clicks té els seus propis perfils a les xarxes socials, independents dels meus personals o dels d’altres projectes, com la meva empresa de consultoria.
Molta sort i ànims amb el nou blog!
MartinaH diu:
set 17, 2012
Ep! Gràcies per la informació. Ho tindré molt en compte.