.

Bon dia i benvinguts a la primera lliçó del curset d’estiu per blocaires en català! Comencem!

.

De què va el teu blog?

El primer dia dedicarem una estona a plantejar o replantejar els nostres objectius a l’hora de crear el nostre blog. Alguns dels exercicis que farem es basaran en identificar el nostre públic i la nostra competència (o companys blogaires) i per a fer-ho ens caldrà abans haver identificat quin tipus de blog tenim.

De què va el teu blog?

No us espanteu, no cal que el vostre blog s’ajusti a un tema de manera molt estricta, no cal que el classifiquem com un llibre en una biblioteca però si que val la pena saber quin tipus d’articles s’hi podran trobar ja que això és el que voldran saber els lectors que s’hi topin: “oh un blog! aquest article sembla interessant! a veure de què més sol parlar? m’interessa?”

Pensa una mica en com definiries el teu blog i els articles que hi publiques o hi publicaràs:

> Són reflexions personals? Sobre un tema en concret o generals? Com definiries el teu punt de vista (des del punt de vista d’un professor, d’un estudiant, d’un periodista, d’un català, d’un islandès afincat al congo…)?

Per exemple: El blog personal d’una professora d’institut que reflexiona sobre temes d’actualitat i l’impacte que aquests tenen en l’educació i en el futur dels seus alumnes

> Són explicacions detallades sobre un tema en el que ets expert? Quin és el tema? Les teves explicacions són de nivell avançat o per a tots els públics?

Per exemple: El blog d’un expert en horticultura que publica lliçons detallades de com plantar verdures al teu balcó, explicat de manera fàcil per a urbanites que no saben diferenciar un carbassó d’un cogombre

> És un recull d’informació al voltant d’algun tema/temes que domines? Com modifiques aquesta informació per donar-li valor (la recopiles de forma pràctica, la tradueixes al català, hi afegeixes una perspectiva personal,…)

Per exemple: El blog d’un fanàtic del cinema d’horror que recopila tota la informació sobre les novetats del gènere, notícies, estrenes i crítiques personals de les pel·lícules que va veient

> És contingut original creat per tu? Quin tipus de contingut és? A quin tipus de gent pot interessar? Quina/es característica/es diferencial/s tenen (per exemple, si són receptes, són de l’àvia, de cuina italiana, de postres… si són les teves fotografies, són en blanc i negre, són de paisatges urbans, són fetes amb polaroid…)?

Per exemple: El blog d’una aspirant a poeta que comparteix les seves obres, principalment poemes d’amor i en català

> Va d’una altra cosa que no té res a veure amb aquests exemples? Va de tot i de res? De què va?

Pensa una mica en com descriuries el teu blog, per fer-ho més fàcil, comença per pensar com el definiries en 5 conceptes clau.

Exemple Betes i Clicks: conceptes clau
eines
web 2.0
explicacions
senzill
per a tothom

.

El teu blog en un tweet

En el món dels emprenedors sempre es diu que cal tenir un “elevator pitch”, el que en català seria un “argumentari d’ascensor”. És a dir, cal tenir preparada una explicació curta (d’uns 3 minuts màxim) del nostre projecte per si mai ens trobem a l’ascensor amb un potencial inversor o client, poder-li “vendre la moto”.

En el món dels bloggers caldria fer quelcom semblant però com que els bloggers no anem amb ascensor (ja se sap que només estem asseguts davant l’ordinador en pijama 😉 ) no és probable que ens trobem en aquesta situació. El que si és més probable avui en dia és que haguem d’explicar el nostre blog en un entorn 2.0, així que el repte que us plantejo és, quin és el vostre “tweet pitch”, com explicaries el teu blog en un tweet, és a dir en 140 caràcters?

Aquesta explicació idealment hauria de complir les següents característiques:

> Ha de ser descriptiva i s’ha d’entendre de manera força clara

> Ha d’incloure les paraules clau del teu blog

> Ha de picar la curiositat per saber-ne més i visitar-lo

> Ha de resultar atractiu i cridar l’atenció

Exemple Betes i Clicks: el blog en un tweet
A Betes i Clicks desenredem la xarxa, explicant de 
forma senzilla i clara les eines de la web 2.0 
per a que tothom en pugui treure profit

.

psst... saps de què va el meu nou blog?

La pàgina d’About

Una característica imprescindible d’un blog és la pàgina d’“about” ( o “sobre el blog” o “sobre l’autor”, etc… no he trobat una traducció satisfactòria i suficientment curta). Es tracta d’un espai específic en el vostre blog on expliqueu de què va, qui sou i la informació necessària per al que s’ha topat amb la vostra web per primer cop.

Sé que fa mandra, sé que és difícil quan has fet poques entrades definir res, que a molts no ens agrada haver de presentar-nos, però no pot ser que tinguem encara la pàgina per defecte sense completar, o pitjor, que no tinguem cap pàgina o text descriptiu. Quan algú visiti el nostre blog i sigui un potencial futur lector, futur comentarista, futur amic, etc. el que necessitem és que de seguida pugui respondre a la pregunta “de què va això?” i “qui hi ha darrera?”.

Perquè les persones necessitem maneres ràpides de jutjar si el que veiem ens agrada, si en volem saber més. I per què ens agrada saber qui parla, de qui és la veu que estem llegint (o sentint o veient si teniu un vídeo-blog).

Què hauries de tenir en aquesta pàgina d’about?

> Descripció curta del teu blog (recorda les paraules clau i el blog en un tweet)

> Opcionalment si amb la curta no n’hi ha prou una mica més de detall

> Una mica de detall sobre l’autor/autors del blog (i no cal que poseu el vostre nom, ni cognoms, ni foto! jo vaig tardar més d’un any en posar el meu nom, més d’un any i mig en posar el cognom i fins als dos anys no em vaig atrevir a pujar-hi una foto 😉 )

> Enllaços a altres coses/espais a la web teus que siguin rellevants: si tens twitter del blog, o la teva pàgina de LinkedIn, perfil a YouTube, compte a Flickr…etc…

Exemple Betes i Clicks: pàgina "about"

Sobre Betes i Clicks

.

EXERCICI pràctic #1:

a) Pensa en els 5 conceptes clau que descriuen de què va el teu blog

b) Descriu el teu blog en un tweet (màxim 140 caràcters!) i no oblidis utilitzar-hi els 5 conceptes clau

c) Deixa un comentari en aquesta entrada amb el text que descrigui el teu blog en un tweet (si ja tens el blog activat, no oblidis posar-ne l’enllaç quan deixis el comentari!)

d) Llegeix els comentaris dels companys i respon a (com a mínim) un altre participant comentant la seva descripció: et sembla atractiva? creus que queda clar de què va? crida l’atenció? encaixa amb la imatge que transmet el blog (si el tenen actiu)?…

e) Entre avui i demà agafa aquesta descripció del teu blog com a punt de partida, millora-la (si cal) amb els comentaris dels companys i crea/canvia/completa la teva pàgina d'”about”